Debat: Vi har en stor opgave i at få personale nok til at give den kvalitet i plejen, vi ønsker

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 13. NOV 2021 • 10:44
Af:
Kirsten Wendell
Sigynsvej 24
Rønne
medlem kommunalbestyrelsen
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
13. NOV 2021 • 10:44

Vi skal forsat arbejde på tillidsbaseret opgaveløsning med så lidt dokumentation som muligt.

Jeg har været med i social-, sundhed- og psykiatri-udvalget i snart otte år. Jeg genopstiller på socialdemokratiets liste A til valget.

Jeg er stolt over det ledelsen, personalet og jeg som politiker har været med til at forandre i de seneste fire år.

Har vi så nået alt. Nej, det har vi bestemt ikke, men vi har nået meget og er godt på vej?

Det er vigtigt for mig, at Bornholm stadig skal være et godt sted at være ældre. Både for dem, der klarer sig selv højt op i alderen og for dem, der har brug for hjælp.

Kerneopgaverne skal stadig være: At samarbejde med borgerne og understøtte deres resurser og muligheder for at leve et aktiv, selvbestemmende og værdigt liv med den hjælp, de har behov for. En hverdag med omsorg og tryghed. Det gælder ældre i eget hjem og på plejecentre og plejehjem.

Der er sket meget i de seneste fire år på ældreområdet. Vi har personale, som desværre er stærkt udfordret. Det er dem, I som brugere møder i jeres hjem eller på plejehjem eller plejecenter. Ingen tvivl om vi som politikere er udfordret på resurser både nu og i fremtiden. Vi mangler mennesker. Der skal findes løsninger. Vi har haft personaleudfordringer i denne periode, særligt slemt under coronanedlukningen, hvor vi ikke kunne bruge vikarer.

Vi prøver at løse noget ved at genindføre løn under uddannelse til dem, der er over 25. Det vil jeg gerne arbejde på også skal gælde dem, der er over 20 år, som vil tage en sosu-uddannelse. Vi har politisk sagt, at alle der vil, kan gå op i arbejdstid. Pleje af ældre bør som hovedregel ikke være et deltidsfag, medmindre den ansatte ønsker det. Som arbejdsgivere skal vi være fleksible og skabe fleksibilitet i ansættelserne. Vi har i denne periode imødekommet et ønske om, at overarbejde skal udbetales, hvis det ønskes.

I næste periode vil jeg arbejde for, at medarbejderne arbejder mere sammen på tværs af områderne, hvis de ønsker det. Det kunne for eksempel ske ved, at man arbejder i boligområdet om hverdagen og i hjemmeplejen i weekender eller aften.

Vi står overfor en stor opgave i at få personale nok til at give den kvalitet i plejen, som jeg/vi ønsker. Der skal tænkes nyt. Vi er startet med at se på, hvordan opgaverne kan løses klogere i samarbejde med brugere og personale. Kan der bruges velfærdsteknologiske hjælpemidler og måske robotter til nogle opgaver. Det tror jeg på. Det vil frigive tid til mere nærhed og omsorg i de kerneopgaver, som er vigtige, at personalet udfører.

Der bliver hele tiden talt om minuttyranni og urimelige dokumentationskrav.

Jeg har deltaget i cura-undervisning to gange for at se hvilke krav, der stilles til dokumentation. Det har jeg gjort, fordi så mange af mine kollegaer i kommunalbestyrelsen ikke mener, det er nødvendigt med dokumentation. Det er nødvendigt, og de allerfleste medarbejdere er blevet gode til det.

Vi er i vores arbejde i udvalget underlagt lovgivningen. Styrelsen for patientsikkerhed foretager løbende kontrol. Det har vi ingen indflydelse på, men som kommunalbestyrelses og udvalgsmedlemmer har vi ansvaret for det arbejde, der udføres.

Der foretages uanmeldte servicelovtilsyn, og desværre har vi i de første to år fået mange påbud om, at dokumentationen ikke var i orden. Det er vigtigt for sikkerheden for vores borgere og ikke bare et nødvendigt onde. Heldigvis og med stor ros til medarbejderne og ledelsen har vi de seneste to år fået tilsynsrapporter uden påtaler. Tak.

Det er for let at sige, når man ikke kender lovgivning, at vi stopper med at dokumentere. I min verden skal der ikke dokumenteres mere end nødvendigt, men det er en vigtig nødvendighed både for borgere og medarbejdere. Nu hvor der har været holdt kursus i cura, og man har fået de nødvendige tablets, så hører jeg sjældent, at dokumentation er et stort problem.

Jeg/vi vil forsat arbejde på tillidsbaseret opgaveløsning med så lidt dokumentation som muligt, men alligevel uden at overtræde lovgivningen.

Jeg vil fortsat arbejde for, at så få medarbejdere som muligt er i udekørende teams, således at der hver dag kommer en medarbejder, som borgerne kender og er trygge ved. Arbejde videre på at skabe et godt arbejdsmiljø, så sygefraværet forhåbentlig kan falde. Fortsætte arbejdet med selvstyrende teams, som der er igangsat, og som der er søgt midler til at støtte og videreudvikle.

Forsætte det gode samarbejde med Ældrerådet og Ældreorganisationerne, med FOA og de frivillige.

Det er min og Socialdemokratiets politik. Vi ses til valget den 16.september.