Debat: Svar på Lars Goldschmidts replik vedrørende net-tariffen

Debat: Svar på Lars Goldschmidts replik vedrørende net-tariffen
Lars Goldschmidt bestyrelsesformand i Beof. Arkivfoto: Jacob Jepsen
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 12. SEP 2021 • 11:26
Af:
Ralf Marcoux Skovgaard
tidl. chefcontroller v. Københavns Energi
kandidat for Det konservative Folkeparti KV21
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
12. SEP 2021 • 11:26

Lars Goldschmidt (bestyrelsesformand i Beof, red.) starter sin replik med ordene ”men derfor er det alligevel nødvendigt at berigtige nogle åbenlyst forkerte udsagn om vores virksomhed; af hensyn til vores kunder.” Jeg ser ikke et eneste sted i replikken, hvilke af mine udsagn, der er forkerte, men hører den samme sang om, hvad der er lovligt og godkendt. Goldschmidt kryber udenom den varme grød. Så lad mig gå lidt tættere ind til benet.

Hvis vi ser på regnskabet for perioden 2016-2020 samlet og eliminerer for henholdsvis underdækningen1 og merafskrivningen3 som følge af ændring i afskrivningsmetoden til DCF2, så får vi følgende opstilling:

 

Hverken underdækningen1 eller mer-afskrivningen3 har haft nogen likviditetspåvirkning i perioden.

Lidt danske oversættelser:

1. Underdækning er den del af indtægtsrammen (indgår som omsætning i regnskabet), som ikke faktureres nu og her, men udskydes til senere opkrævning.

2. DCF er en forkortelse for "Discounted Cash Flow". En diskonteret pengestrøm. DCF-modellen er en indkomstbaseret værdiansættelsesmodel, hvor værdien af et aktiv opgøres som den tilbagediskonteret værdi af de forventede fremtidige frie pengestrømme, der kan henføres til det pågældende værdiansættelsessubjekt.

3. Mer-afskrivningen er det beløb, der er opstået ved at bruge DCF som afskrivningsmodel i stedet for den hidtidige annuitetsbaserede model.

Det viste resultat giver en overskudsgrad på 7,6% for perioden 2016-2020 inkl. (når der elimineres for underdækningen).

Der er jo et ganske fornemt tal, så jeg forstår ikke behovet for, at det skulle være nødvendigt at hæve indtægtsrammen.

Hvad Goldschmidt heller ikke forholder sig til er nødvendigheden af at hæve indtægtsrammen med 100 mio. kr., når jeg umiddelbart kun kan finde ekstraordinære investeringer i en størrelsesorden på ca. 30 mio. kr.

Endeligt skal det nævnes, at jeg ikke insinuerer noget som helst omkring den tidligere økonomidirektørs afgang. Jeg finder det blot påfaldende, at det sker samtidigt med arbejdet omkring ansøgning af underdækningen og spørger om der er en sammenhæng. Han gik jo uden at have et nyt job på hånden.

Endelig kan jeg konstatere, at du ikke afviser, at Winnie Grosbøll som minimum kendte og givet også godkendte selskabets ændring i praksis.