Debat: Same procedure as last year James

Debat: Same procedure as last year James
Stem på et parti der tager ansvar, opfordrer Flemming Mortensen. Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 23. OKT 2021 • 09:42
Af:
Flemming Mortensen
 Sigynsvej 24
 Rønne
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
23. OKT 2021 • 09:42

De prøver på at love os vælgere, at netop de kan undgå at lave besparelser og dermed forandringer på enkelte af dem udpegede områder.


Aktuelt nu, sker der det samme i kommunalbestyrelsen, som der sker hvert eneste år.

Stammedansen danses omkring budgettet for næste år, og helt som sædvanligt bliver de ansvarlige partier udsat for både en partistorm/shitstorm fra de partier, der ikke er med i aftalen, og en mediestorm fra pressen, som elsker at fiske i oprørte vande, som de så kan skrive om i denne tilbagevendende årlige politiske stammedans.

Helt som sædvanligt er de første til at kommentere budgettet Ældrerådet og Ældresagen, som helt som sædvanligt overhovedet ikke vil have besparelser på de områder, som de nu repræsenterer. Mærkeligt at tænke sig, at to tidligere politikere, nu formænd for hver sin forening, som selv har været med i det politiske game, nu pludselig ikke kan forstå alt det de ville have os til at forstå, da de selv sad ved roret.

Undskyld mit tyske (frit efter René), men hvordan fan... kan man spare uden at spare, det er mig en gåde.

Det kan man efter deres opfattelse tilsyneladende godt, bare man er fritaget for noget ansvar, men bare kan stille krav.

De næste, der kritiserer budgettet, er helt som hvert år dem, der føler sig ramt af en besparelse, og det er selvfølgelig helt legitimt at forsøge at bevare status quo for sit område. Forandringer til noget bedre og eventuelt som et forsøg er man overhovedet ikke interesseret i, alt skal forblive som det var, det er mest trygt synes de.

Det har fået mig til at tænke på italienske Machiavells ord om forandringer: "Man bør bestandig have sig for øje, at der ikke findes noget, der er vanskeligere at tilrettelægge, mere tvivlsomt at gennemføre med held, og farligere at virkeliggøre end indførelsen af forandringer".

Som sædvanligt er de partier, der ikke ville tage ansvar for kommunens budget i år anført af Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Bornholmerlisten og Kristelig Folkeparti.

De er nu ude og prøve på at love os vælgere, at netop de kan undgå at lave besparelser og dermed forandringer på enkelte af dem udpegede områder.

Hvor pengene skal komme fra står stadig hen i det uvisse, men det skal vi nok få at mærke efter et valg, hvis de får magt, som de har agt.

Lige nu synes jeg, at vi ældre skal kigge på det prøvevalg, som er foretaget af 8.-9.- og 10.-klasserne fra hele Bornholm, og efterligne dem på valgdagen. Så stem på et parti der tager ansvar, og for mit vedkommende er det Socialdemokratiet.

Det er tydeligt, at de unge skoleelever ikke har ladet sig lokke af kortsigtede gevinster og forandringer,

og som mundheldet siger: "af fulde folk og børn skal man høre sandheden.” Det tror jeg er rigtigt.

Eller som René ville have sagt: Undskyld mit franske unger, men det er pissegodt gået.