Debat: Sæt hjul på Trilobitten

Debat: Sæt hjul på Trilobitten
'Den megen tale om el-busser på Bornholm kombineret med den nyligt vedtagne plan om udvidelse af Trilobitten passer som fod i hose med min mere end 10 år gamle vision og forslag', påpeger Anette Benzon. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 4. februar 2022 • 05:33
Af:
Anette Benzon
Kirkevej 16
Hasle
SYNSPUNKT | DEBAT | Fredag 4. februar 2022 • 05:33

Det vil være en nem opgave for kommunens nye fundraiser at hente penge hjem til en eldreven naturbus på Bornholm, mener Anette Benzon.

Ansporet af debatindlægget "Manglende visioner for børns opvækst" bragt i Bornholms Tidende den 31. januar, skriver jeg dette indlæg og gentager en vision, som jeg fremkom med for cirka 11 år siden. Jeg var nyligt vendt hjem til Bornholm og havde rygsækken fyldt med blandt andet 15 års erfaring som naturpædagog i København og Nordsjælland. Derfor tog jeg nysgerrigt med til et kommunalt møde på Snorrebakken den 29. august 2011 med debatoplægget: "Langsigtet plan for dagtilbudsstrukturen" på Bornholm. Her blev mødedeltagerne, der repræsenterede daginstitutionsområdet på Bornholm, forældre m.fl. opfordret til at komme med yderligere forslag og kommentarer til oplægget. Jeg fremlagde derfor et forslag om at etablere naturbus-børnehaver på Bornholm. Forslaget blev godt modtaget af forsamlingen med stor applaus, og den daværende formand for børne- og skoleudvalget erklærede forslaget for "noteret".

Bornholms Tidendes referent kaldte efterfølgende forslaget "meget interessant".

Opmuntret af den gode modtagelse af mit forslag på mødet skrev jeg efterfølgende et prospekt til kommunalbestyrelsen, kommunaldirektøren og andre interessenter på Bornholm om, hvad naturbusser kan bidrage med, og min egen erfaring med det mest fantastiske pædagogiske redskab jeg nogensinde har haft i mine hænder, ansat som naturpædagog og buschauffør i en såkaldt naturbus tilknyttet en stor daginstitution i Nordsjælland. Jeg fik venlige svar tilbage fra et par medlemmer af kommunalbestyrelsen og dertil ikke mere reaktion....

Men i 2015 skulle der atter være en diskussion i kommunalbestyrelsen angående kapaciteten vedrørende børnepasning på Bornholm. Og da min mand på dette tidspunkt var blevet medlem af Enhedslisten, fremførte han mine ideer og prospektet, der nu havde ligget fire år i skrivebordsskuffen… for Morten Riis, der atter fik forslaget taget op i en nu ændret kommunalbestyrelse. Desværre blev forslaget atter og indtil flere gange sendt til hjørne med påtegnelsen; For dyrt!

Det var ganske rigtigt dyrt at køre rundt i de gamle ombyggede HT-dieselbusser i Nordsjælland. De var slidte, svinede og skulle ofte repareres for at leve op til lovens krav. Men den megen tale om el-busser på Bornholm kombineret med den nyligt vedtagne plan om udvidelse af Trilobitten passer som fod i hose med min mere end 10 år gamle vision og forslag: Jeg må have kigget I krystalkuglen, for her nævner jeg sjovt nok Natur Bornholm og den tilknyttede kommende nye dagsinstition, som oplagt udgangspunkt for den første naturbus på Bornholm.....Kommer tid....kommer råd.

Det vil være en nem opgave for kommunens nye fundraiser at hente penge hjem til en eldreven naturbus på Bornholm, og der vil ikke være mangel på pædagogisk personale. Det vil sammen med børn og forældre stå i kø for at komme med bussen…

Mit prospekt er hermed tilsendt Bornholms Tidende samt en tredje kommunalbestyrelse med nye og friske øjne og ører. 

FÅ ABONNEMENT