Debat: ‘Mit barn vil ikke i skole’

Debat: ‘Mit barn vil ikke i skole’
Tidligere skolelærer Birte Skot-Hansen fra Nexø ønsker mere fokus på børn, når børn vægrer sig fra at komme i skole. Såkaldt skolevægring, som ikke er det samme som pjæk. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 13. MAR 2021 • 14:50
Af:
Birte Skot-Hansen
Stenbrudsvej 14
Nexø
| ABONNENT
13. MAR 2021 • 14:50

SYNSPUNKT

Fra Refleksionstekst (Sociolog og forfatter Anette Prehn) i Kristeligt Dagblad 5. marts 2021.

”Klassekvotienter er i høj grad bestemt af økonomien, og ikke af børns og unges generelle behov, og da slet ikke af den enkeltes behov. Vi skal passe på med at forvente, at børn og unge ”naturligt” har en interesse i at navigere i så mange sociale relationer, som klasser på 25 - 30 elever indebærer. Og vi bør stoppe med at tildele dem forkerte stempler og diagnoser, når en overstimulerende hverdag udfordrer deres nervesystem og følelsesregulering over evne!”

Det fik mig til at tænke videre over det bekymrende problem med skolevægring i folkeskolen. Mellem 1-5 procent af danske skolebørn har symptomer på skolevægring. Og det er (mærkeligt nok?) oftest de helt små skolestartere og børn mellem 10-13 år.

Jeg har selv været folkeskolelærer i 40 dejlige år og har aldrig oplevet skolevægring, som ikke er det samme som pjæk.

Desværre har jeg en fornemmelse af, at vi mangler forståelse for og viden om årsagerne og forhold, der medfører skolevægring. For det er selvfølgelig meget vigtigt at komme bag om skolevægring!

Men hvis et barn på en eller anden måde er følelsesmæssig skrøbelig, kunne fokus være på følgende ting:

- For meget larm

- Svært ved at koncentrere sig

- For store klassekvotienter

- Nogen driller/pjatter/mobber

- Negativ social relation til klassekammerater

- De voksne opleves aggressive/uretfærdige

- Barnet får ikke den støtte, det har brug for

- Hverdagen er uoverskuelig (barnet bliver hjemme)

Så jeg tænker meget over, hvilke tiltag skolen skal iværksætte for at få barnet i skole igen, hvilket er meget vigtigt på kortere og længere sigt. Familier med børn, der ikke vil i skole, er meget pressede og føler sig magtesløse.

Børn med skolevægring må ha’ en vis angst, ængstelighed og lavt selvværd, så det, ikke at gå i skole, er en slags forsvarsposition/råb om hjælp og en ”passen på sig selv” i et skolesystem, hvor man ikke trives.

Men det er så vigtigt, at børn med skolevægring hurtigst muligt hjælpes tilbage til skolen igen. Når problemet opdages, skal indsatsen ske MED DET SAMME, så barnet ikke får for lang tid væk fra skolen.