Debat: Jagt – tidsfordriv eller regulering?

Debat: Jagt – tidsfordriv eller regulering?
"I jægernes bibel indgår ordet jagtmoral. Det mærker man ikke meget til," skriver Holger Øster Mortensen. Stockphoto: Bigandt Photography
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT | 23. JUN 2021 • 06:26
Af:
Holger Øster Mortensen
Smedevej 6
Snogebæk
SYNSPUNKT | BORNHOLM | ABONNENT
23. JUN 2021 • 06:26

I et ualmindeligt mangelfuldt læserindlæg i Tidende 17. juni forsøger naturvejleder Tonni Koefoed Larsen at retfærdiggøre den bestialske fritidsbeskæftigelse: Jagt. Tonni Koefoed Larsen har et imponerende cv: "Naturformidler", "Friluft og regulerings- Koordinator" – og altså jæger. Hvorledes den gode jægersmand kan forene disse discipliner til et, overstiger min fatteevne.

Tonni Koefoed Larsen lægger ud med at skrive "i grunden ønsker jeg ikke at gå i dialog med et læserbrev". Nej, det kan jeg sandelig godt forstå! Mage til mangelfuldt makværk fra hans side skal man godt nok lede længe efter.

Han fremhæver jagt som en bæredygtig aktivitet, der skal komme naturen til gode og øge biodiversiteten. Jagt fremmer ikke noget som helst. Og dansk natur har ikke haft det så ringe siden vikingetiden.

En række spørgsmål presser sig på: Hvor mange fasaner og andre skydefugle udsættes hvert år på Bornholm? Hvor mange anskydninger er der hvert år på øen? Og hvor mange anskydninger har Tonni Koefoed Larsen selv på samvittigheden? Hvor mange gange årligt benyttes en schweisshund på Bornholm? Og til hvilket vildt? Hvor mange jægere på Bornholm har indløst jagttegn – og hvor mange går på jagt? Hvor mange jagtvåben findes på øen? Fortsæt selv listen med spørgsmål.

For få år siden havde vi en træls oplevelse med et hold jægere, som vadede rundt i haven til vores lejede hus nær Nexø. Trods anmodning om at forlade haven, skete dette ikke. Tværtimod lød lidt senere et skud, og det haglede ned på bliktaget. Om dette skud var afgivet under 50 meter fra ejendommen vides ikke. Det er de faktiske forhold i jagtindustrien. I jægernes bibel indgår ordet jagtmoral. Det mærker man ikke meget til.

Skal man endelig sige noget pænt om Tonni Koefoed Larsen og nogle af hans fæller, skulle det være, at jægere fra kreds 8 på Bornholm går ind for udsættelse af ræv igen på øen. Ræve hører til her – i modsætning til fasaner, som er invasive. Om jægerne så vil have ræven genindført for at fremme diversiteten eller have noget at skyde på, vil jeg overlade til læserne at bedømme.

I mellemtiden kan jægere så muntre sig med at skyde efter en skive, en lerdue eller vildfarne mink og masser af rotter. Det kan kreds 8 jo debattere til deres kredsmøde i Rutsker den 30. juni.