Kære Knud Verner. Tak for invitationen til at kommentere parallellerne i udstillingen mellem flygtningekrisen i Mellemøsten og fortidens krig på Bornholm. Jeg håber, at svaret bidrager til en bredere forståelse. Jeg kan kun opfordre til at besøge udstillingen. Jeg laver gerne rundvisning og sætter ord på billederne, fortiden og nuet, så pointerne bliver endnu tydeligere.
Bomber ødelægger hjem, liv og mennesker, det gør de lige så effektiv i dag, som for 75 år siden, da russerne bombede Nexø og Rønne. Efter to dages bombardement var 90 procent af Nexø beskadiget. Der faldt cirka 60 bomber over Nexø den 7 til 8. maj 1945. I september 2021 lever der 60 syriske flygtninge i Nexø alene. I Syrien kastes der på tiende år bomber også af russerne. Til sammenligning tog det et årti at genopbygge Nexø. De ruiner, vi så i 1945, repræsenterer på samme måde den samme destruktion, ulykke og tab, som vi ser i krig i dag.
4.145 kilometer fra Nexø ligger Syrien. 13,3 millioner syrere er på flugt fra regimet og krigen. 6,7 millioner lever som internt fordrevne, og 6,6 millioner er flygtet ud af landet. 5,5 millioner er i de såkaldte nærområder – lande som Tyrkiet, Libanon, Jordan og Irak. Alle lande, jeg selv har besøgt. Ser vi isoleret på det syriske folk på flugt (internt/eksternt), så er det cirka 0,26 procent af dem, som er kommet til Danmark, da vi har modtaget omkring 35.000 syriske flygtninge siden krigens start i 2011.