Debat: Hvad der er godt for Rønne er ikke altid godt for hele Bornholm

Debat: Hvad der er godt for Rønne er ikke altid godt for hele Bornholm
Foto: Jacob Jepsen
| 5. JUN 2021 • 13:20
Af:
Hans Ketil
 Gustav Møllersvej 13
Nexø

5. JUN 2021 • 13:20

LÆSERBREV

Jeg er en af de mange, der har skrevet under på, at jeg ønsker at bevare Rønne Bibliotek på Pingels Allé 1 med alle de gode argumenter, som er fremført i Bornholms Tidendes læserbreve og debatindlæg. Mange tiltag i Rønne begrundes med, at hvad er der godt for Rønne er godt for hele Bornholm. Det er ikke tilfældet i denne sag.

Som boende udenfor Rønne er biblioteket i dag let tilgængeligt med gode parkeringsforhold. Det bliver langt mere bøvlet for 2/3 af øens befolkning, hvis vi skal kringle os gennem Rønne centrum for at komme til et bibliotek med tidsbegrænset parkering. Og selve tanken om at bygge et nyt bibliotek virker uforståelig og et spild af penge, når man allerede har et på alle måder velfungerende og velplaceret bibliotek.

Hvis det utænkelige skulle ske, at flytteplanerne bliver droppet, vil jeg høre, om der er nogle politikere, der har fantasi til at forestille sig, at man kunne bruge de sparede midler på et nyt bibliotek/medborger- og foreningshus i Nexø? Vi har et bibliotek og et fritidshus, som holder til i nogle gamle og utidssvarende træbarakker, som ikke er bygget til formålet. Hvis al kommunal administration med tiden skal samles i Rønne, kunne vores rådhus (tidligere plejehjem) måske være et godt og billigt bud? Vi mangler i den grad bedre og tidssvarende faciliteter, hvor borgerne kan samles i Nexø.