Debat: Dødsannoncer er ikke for alle

LÆSERBREV | ABONNENT | 22. DEC 2021 • 03:00
Af:
Pensioneret lærer Kate Hunt
Odense 
LÆSERBREV | ABONNENT
22. DEC 2021 • 03:00

Tidende bør revurdere sin beslutning om at kræve login til dødsannoncer

Jeg er ligeså irriteret og uforstående overfor redaktørens beslutning om lukke ned for dødsannoncer overfor ikke abonnenter, som læserbrevet den 19.12 udtrykte. 

Det er et område, der har alles interesse især de ældre. Nu er jeg ikke længere bosat på øen. Men har været der det meste af mit liv. Naturligvis vil jeg gerne vide, hvis nogen, jeg har kendt, er døde. 

Det er information, I ikke selv skal opdrive, det kommer til jer, og er betalt af de efterladte. Mon ikke det er deres interesse og netop formålet med at indrykke dem, at så mange som muligt kan læse dem? 

Men Tidende mener, at de skal holdes uvidende, så kun den nærmeste familie eller abonnenter får den viden. Så er dødsannoncerne i virkeligheden helt overflødige og mister værdi, hvis det skal være formålet.

Jeg mener, at netop øens avis har en forpligtelse og moralsk ansvar for at dele den information gratis.

Jeg mener, at netop øens avis har en forpligtelse og moralsk ansvar for at dele den information gratis.

Og formålet er naturligvis, at jeg og andre får muligheden for at sende de efterladte en hilsen eller andet i en sorgfuld tung tid.

Der er bornholmere fordelt i det ganske land. Vi, der bor der, såvel som dem der ikke bor der, holder af vores ø. Vi holder af de mennesker, vi har kendt hele livet. De betyder noget. Og selv i en stund, hvor du ikke gør noget, betyder den viden , minder og gode tanker om en afdød eller dens efterladte også noget . Og jeg tror selv en uventet hilsen for de efterladte kan betyde noget.

Har avisen virkelig fået flere abbonenter ved at lukke for denne tilgang? Jeg ønsker mig i det nye år tilgang til dødsannoncer og ønsker for avisen, at de revurderer den beslutning og kan finde på en bedre og mere sober måde at finde nye abonnenter på. 

For det er efter min opfattelse en helt urimelig betragtning at fratage de efterladte muligheden for at give os læsere den information om deres afdøde.