For egentlig skal vi ikke ret langt tilbage tidsmæssigt her på øen, før det havde været det helt naturlige at sige: ”Alle fornuftige bornholmere kender stort set til de rette sammenhænge i landbruget – så at et enkelt fæhoved via Bornholms Tidende udstiller sin uvidenhed, det lader vi passere”. Men prøv lige at høre her: Denne Mortensen beklager sig over, at vores jord er fyldt med kvælstof og fosfor. Ja mon ikke. For de stoffer udgør sammen med andre plantenæringsstoffer de helt nødvendige dele, for at planterne kan leve og vokse! Ellers er jorden jo gold. Manden har det sikkert også skidt med, at der findes ilt i luften på landet. For han tænker næppe så langt som til, at ilten er nødvendig for vores overlevelse!
Jeg møder jævnligt udsagnet om, at landbruget udgør et stolt erhverv. Og min reaktion er hver gang den samme, nemlig, at vores historie er glorværdig, men den lever vi ikke af. Vi er et helt nutidigt og konstant tilpassende erhverv, hvor innovation er den åbenlyse virkelighed. Der forskes uafbrudt kloden over og skabes ny viden vedrørende landbrug. Her er vi godt organiseret i Danmark, vi får hurtigt den nye viden ud på Bornholm via vores rådgivningscenter på Kannikegaard. Her sidder dygtige medarbejdere, der konstant er fremme i skoene.
Ny viden kaster ny teknologi af sig, nye måder at gribe driften an på, øget digitalisering og øgede/ændrede krav til vores personale på gårdene. Du kommer ikke ret langt i det praktiske landbrug i dag uden en god forståelse for IT. Jeg tager i den forbindelse hatten af for vores personale, som går til opgaverne med krum hals.

Arkivfoto: Berit Hvassum
Når der sker disse løbende forandringer, er det yderligere væsentligt, at vi som erhverv orienterer os mod det øvrige samfund. Her skal man kunne se og forstå værdien af det, som vi laver. Vi udgør en væsentlig bestanddel af det bornholmske erhvervsliv, og gør os konstant umage for at udfylde den plads ordentligt.