Allerede efter de første uger kan resultaterne ses – eleverne betaler 15 kroner (der i dag dækker råvarerne) for et måltid sund mad (enkelte børn fra økonomisk trængte familier betaler kun 10 kroner). Tilslutningen til skolens madordning er lige nu cirka 50 procent mod forventet kun 40 procent. Med den nuværende pris og tilslutning vil skolen selv kunne finansiere 850-900.000 kroner af køkkenets drift. Forventningen er, at tilslutningen kommer op på cirka 60 procent inden årets udgang, og det er ikke usandsynligt, at prisen kan sættes op til 20 kroner. for de fleste elever. Det betyder, at skolen kan finansiere lille del af køkkenets drift, der primært består af lønninger.
Efter skoletid vil køkkenet kunne bruges til Turbo-kokke-uddannelsen. Man kunne også forestille sig, at køkkenet leverer mad til Devika, for derigennem at forrente investeringen.
Mine egne erfaringer
Tilbage i år 1997 var jeg med til at starte/bidrage til et skoleprojekt i Rusland, som blev så stor en succes, at over én million skoleelever var med i projekt – det blev kaldt ”Beautiful Schools” – det blev til mellem en gruppe russiske og tyske professorer, og jeg var selv dybt involveret i arbejdet. I 1998 var over 400 skoler med i en den første konkurrence i St. Petersborg.
Næste konkurrence blev afholdt i Sevastopol (Krim, Ukraine), hvor temaet var ”Healthy School”, som kan sammenlignes med det som Paradisbakkeskolen arbejder med i forbindelse med Madskolen. Pointen i hele processen var at gøre sundhed tilgængelig for alle og ikke kun for en privilegeret inderkreds. Bare en smule kreativitet fra lærere, elever og forældre kunne betyde en enorm forskel på børnenes fysik og velbefindende og ikke mindst motivation for skolearbejdet. Meget hurtigt blev børnenes sundhed en vital del af denne udviklingsproces, og på få år lykkedes det at reducere børnenes sygefravær med mere end 70 procent som det ene punkt, men nok så væsentligt, så blev de sociale og interpersonelle problemer blandt eleverne også reduceret markant uden der blev sat tal på.