Debat: Affaldssortering – ja tak. Politisk spin – nej tak

Debat: Affaldssortering – ja tak. Politisk spin – nej tak
Lea Wermelin, da hun besøger Bofa i september 2020. Arkivfoto: Berit Hvassum
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 4. DEC 2021 • 08:47
Af:
Søren Nexø
Almindingensvej 31
Østermarie
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
4. DEC 2021 • 08:47

At "sælge" den nye bekendtgørelsen med helt urealistiske beløb og bagefter forklare estimatet med rene gætterier er IKKE i orden.


Så landede det traditionelle "julekort" fra regionskommunen i e-boksen her en måneds tid før julen. "Julekortet" er her den årlige ejendomsskattebillet, der i år er kras læsning.

Cirka 1.300 kroner skal en almindelig husstand på Bornholm betale ekstra for affaldshåndtering fra 1. januar 2022.

Dette beløb står i skærende kontrast til det af miljøminister Lea Wermelin udmeldte ved lanceringen af den nye affaldsbekendtgørelse i 2020, hvor hun oplyste, at den enkelte husstand kun ville opleve en meromkostning på 55 kr.

Adskillige fagfolk og interessegrupper undsagde meget hurtigt dette beløb, da man ikke mente, det på nogen måde svarede til de af dem forventede meromkostninger.

Da Lea Wermelin efterfølgende svarede på denne kritik, var forklaringen på differencen, at man i miljøministeriet havde regnet "hele værdikæden med" og derved var kommet frem til den udmeldte meromkostning på 55 kr. pr. husstand.

Nærlæser man, hvad "hele værdikæden" indeholder, forekommer det mig noget usikkert (for nu at sige det mildt), hvordan man når frem til de omhandlende 55 kr., da forudsætningerne hviler på:

• Indkøb af nye skraldebiler og ditto spande – fair nok

• Der skal findes omkostningsreduktioner – ej nærmere

• Producenter skal fremover afholde omkostningerne for emballageaffald – ingen tidsfrist, samt

• At stigningen i affaldsgebyret skønnes at blive delvist opvejet af effektiviseringer i forbrændings-sektoren – ej nærmere

Jeg synes, at det er overordentligt fint, at Folketinget har besluttet at intensivere affaldshåndtering og genanvendelse for derved at reducere udledningen af CO2.

Det er jeg sikker på, at størstedelen af befolkningen er med på og mon ikke også, at man er klar over, at det vil betyde en rimelig meromkostning.

Men at "sælge" den nye bekendtgørelsen med helt urealistiske beløb og bagefter forklare estimatet med rene gætterier er IKKE i orden.

Ovennævnte fremgangsmåde tjener ikke til borgernes lyst til at indgå i affaldsfællesskabet, og det kan vel ikke siges meget bedre end det fremgik af Lederen i Tidende lørdag den 27. november:

"Det er virkelig trist, at et så vigtigt tiltag løses så kluntet både hvad angår kommunikation og teknik. Det er synd for vores klima".

Nuvel – jeg håber da, Lea Wermelin får ret i sine spådomme, således at jeg på et af de kommende "julekort" fra regionskommunen kan se, at omlægningen rent faktisk kun har kostet mig 55 kr. ekstra...

(Og nej, jeg tror heller ikke på julemanden)