De usynligt syge

SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 9. september 2024 • 19:00
Af:
Danny Christensen
frivillig i psykiatrien
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 9. september 2024 • 19:00

Vi får en psykiatrisk akutmodtagelse!

Mellem ugens nyheder om, at der atter skal findes en ny folkemødedirektør, markbrande, madskoler, flagdage og andet agurketidsstof, sprang årets nyhedsbombe nummer et på sidstedagen af psykiatrifestivalen i Svaneke:

Bornholm får nu sin egen psykiatriske Akutmodtagelse!

Festivalen

Dette var perfekt timet med afslutningen på den to dages psykiatrifestival, der blev afholdt på Lindehuset i Svaneke.

Festivalen brød ud i spontan jubel. Dette ønske havde netop været et af mange gode debatemner på den to dages festival. Borgere, der oplever et akut behov for psykiatrisk assistance, får nu et sted, hvor man altid kan henvende sig - i hvert fald mellem klokken 8.00 og 22.00 alle ugens syv dage. Når man går derind, oplever man, at der er en kvalificeret assistance fra de medarbejdere, der tager imod de pågældende bornholmere, der har dette behov. Det er et kæmpe løft af det bornholmske sundhedsvæsen.

Det er godt klaret af vores to lokale bornholmske regionrådssmedlemmer: Laila Linden og Carsten Scheibye!

Frivilligt arbejde

For omkring otte år siden blev jeg af et par veninder gjort opmærksom på, at vi både her i Allinge, men også i to andre byer, Svaneke og Rønne, havde nogle såkaldte “væresteder”, for borgere med psykiske udfordringer, selvskade, depression og meget andet.

Den ene kvinde var “madmor” på værestedet og den anden aktivitetsmedhjælper og pædagog, samme sted. Det vakte straks min interesse, da de spurgte, om det mon ikke var noget for mig at besøge stedet og sprede lidt godt humør?

Jeg sagde straks ja - dels fordi jeg kendte flere af brugerne fra bymiljøet og foreningslivet, men også, fordi jeg mente, at jeg med mit næsten altid gode humør og lyse sind måske ville passe godt ind i dette miljø? Og det gør jeg.

Ingen udefra aner hvem der er bruger, frivillig eller personale. Det morer vi os tit over på udflugter og andre sammenkomster. Det er det skønne ved dette miljø.

Det var på samme måde, som jeg ret hurtigt blev stærkt involveret i pensionisterne og seniorernes livsvilkår gennem mit formandskab for Danske Seniorer - senere også i arbejdet med byens mange børn og unge gennem stiftelsen af aktivitetsgruppen Børn på Nordlandet og senest som klubmedarbejder i Klub Nord.

Da jeg efter et langt tilløb, siden 1967, endelig i 2010 besluttede mig for at blive øbo på fuld tid, så gik det stærkt med engagementet i byens forenings- og kulturliv.

Der er plads til flere frivillige!

Der mangler frivillige mange steder, og det er netop i min aldersgruppe, 60+, at de fleste af Bornholms frivillige skal findes. Forældregenerationen har rigeligt at se til med at passe deres egne børn, familielivet og karriererne.

Dog ses mange af disse nu også som ungdomstrænere i diverse sportsgrene.

Det har givet mig rigtig mange glæder at komme på værestederne to-tre gange om ugen. Der snakkes, synges, grines og spises dejlig sund og billig frokost.

Tirsdag er dagen for “Idræt på Tværs", hvor der spilles volleyball, badminton, og man går lange ture.

Nyt initiativmed mange tilbud

I sidste uge oprandt så dagen for et nyt spændende initiativ - nemlig en to dages psykiatrifestival for alle interesserede bornholmere.

Omkring 100 mennesker deltog i denne begivenhedsrige festival i Svaneke på byens tidligere alderdomshjem, nu Værestedet Lindehuset.

På festivalen var der både fællessang, forplejning, rollespilsgruppe maleri, levende musik, gode debatter og samvær og hygge.

En bruger fra Ungeporten berettede om de unges mange ensomhedsproblemer og fortalte, at mange slet ikke havde nogen fællesskaber. På Bornholm er over 200 unge på offentlig forsørgelse, og 60 procent af dem har psykiske lidelser. Man samarbejder med mange virksomheder, og nogle af dem, hjælper også de unge med at finde et job.

Inviteret var også en helt fantastisk multidiagnosticeret person, digteren Sarah Hauge, der brillerede med Poetry Slam og mange gode stand-ups jokes.

“Gennem tiden har jeg oplevet at blive beskyldt for bare at være sjov," sagde hun. “Men jeg ser det meget omvendt." “Jeg siger noget sjovt for at sige noget vredt”. Her fik vi mange fine betragtninger fra en verden i sygdommens tegn.

“Højlunds Forsamlingshus" var et andet fint tiltag, hvor man kunne stille direkte spørgsmål til et par politikere og fagpersoner inden for området. Det afstedkom en livlig debat mellem borgere, brugere, personale og et panel bestående af: Rene Danielsson fra DF, Bente Helms formand for SIND, samt den daglige leder Lulu Jacobsen, samt en bruger og en behandler.

Det var en herlig og lærerig festival med nerve, nærvær og menneskelighed, samt faglighed i et skønt sammenkog af det personlige perspektiv, og de store eksistentielle livsytringer.

FÅ ABONNEMENT