Festivalen brød ud i spontan jubel. Dette ønske havde netop været et af mange gode debatemner på den to dages festival. Borgere, der oplever et akut behov for psykiatrisk assistance, får nu et sted, hvor man altid kan henvende sig - i hvert fald mellem klokken 8.00 og 22.00 alle ugens syv dage. Når man går derind, oplever man, at der er en kvalificeret assistance fra de medarbejdere, der tager imod de pågældende bornholmere, der har dette behov. Det er et kæmpe løft af det bornholmske sundhedsvæsen.
Det er godt klaret af vores to lokale bornholmske regionrådssmedlemmer: Laila Linden og Carsten Scheibye!
Frivilligt arbejde
For omkring otte år siden blev jeg af et par veninder gjort opmærksom på, at vi både her i Allinge, men også i to andre byer, Svaneke og Rønne, havde nogle såkaldte “væresteder”, for borgere med psykiske udfordringer, selvskade, depression og meget andet.
Den ene kvinde var “madmor” på værestedet og den anden aktivitetsmedhjælper og pædagog, samme sted. Det vakte straks min interesse, da de spurgte, om det mon ikke var noget for mig at besøge stedet og sprede lidt godt humør?