De fortabte børns ø

De fortabte børns ø
Skribenten er bekymret for besparelser, der går ud over børn. Foto: Marine Gastineau
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 22. august 2024 • 05:30
Af:
Diana-Ester Brandt Eriksen
Rønne
KOMMENTAR | DEBAT | Torsdag 22. august 2024 • 05:30

Indsatsen for børn og deres familier afgør ifølge skribenten, om der kommer tilflyttere.

Ved informationsmødet på Campus Bornholm 14. august snakkede vores borgmester, Jacob Trøst, om, at han gerne så flere flyttede til øen, da det til dels ville løfte vores økonomi. Og vi som ø samfund kan tilbyde en masse godt.

Jeg udtrykte min bekymring med min lille datter på armen, som nu får den største sparerøffel og får sin fritidsaktivitet taget fra sig ifølge spareforslaget.

"Hvad?", spørger jeg bare!

Kan vi som ø tilbyde børnefamilierne - som I så gerne vil have herover og etablere sig - at tage kvaliteten fra deres små guldklumper?

Store besparelser rammer kvaliteten

Det nye spareforslag fra kommunen rammer institutionerne med varsel om at spare 4,9 millioner.

I siger, at I vil prøve at gøre det så nænsomt, at det ikke går ud over kvaliteten af pasningen. Det er jo grotesk.

Når man fræser så stor en sparekniv igennem så sårbart et område, så siger det jo sig selv, at det vil gå ud over kvaliteten - det er for eksempel tiden med børnene, der lukker sig inde i sig selv, eller går tilbage motorisk, lokaler, hvor der ikke er råd til renovering og så videre.

I sidste ende er der kun en gruppe, som I rammer - nemlig de helt små børn.

I rammer også de helt små børn ved varslingen af lukningen af varmtvandsbassinet på Sønderbo, som giver så meget fysisk glæde og velvære for øens allermindste borgere. Det er jo trods alt dem, der skal løfte vores ø samfund på længere sigt.

Men på “de fortabte børns ø” er der jo ikke nogen, der har lyst til og bo med deres børn, hvis vi som kommune ikke engang kan give bare en lille smule kvalitet - både i vuggestue/børnehaveregi eller som helt små babyer.

Hold nu op!

Stop nu med og hakke sparekniven i samfundets svageste og de, der ikke kan tale for sig selv - altså de helt små børn.

Fordi - Jacob og kompagni - I får IKKE nogen tilflyttere til “de fortabte børns ø”, hvis I ikke hanker op i jer selv, og lader være med og tage den sidste smule kvalitet fra de, som vi som kommune minimum bør kunne levere til - for eksempel værdig pasning for vores børn, og babysvømning, der jo fysiologisk giver så meget til de helt små kommuneborgere i deres første leveår.

Dette spareforslag vil have den modsatte effekt: Flere vil ‘flygte’ fra øen, så jeres drømme om tilflyttere er fine, men jeres ambition for at nå det er skudt helt ved siden af.

Så tænk jer om en ekstra gang inden I fræser sparekniven igennem de, der skal løfte øen i sidste ende - børnene.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT