Brug de ældres erfaringer

SYNSPUNKT | ABONNENT | 3. MAJ 2024 • 05:30
Af:
Arne Ipsen
Skydebane Allé 1
Helsingør
SYNSPUNKT | ABONNENT
3. MAJ 2024 • 05:30

Endelig blev ældrereformen vedtaget. Det har helt naturligt glædet mange, selvom reformen var noget forsinket og har fået kritik fra visse sider. Nogle kalder den lunken. Men mange mennesker har vitterlig fået økonomisk hjælp, og det er godt, at regeringen vil afsætte en milliard mere til ældrepleje.

Vi skal selvfølgelig ikke tænke: Så er dét klaret. For der er fortsat et par momenter, der skal kæmpes for: I særlig grad en fleksibel folkepension, der kan stige i takt med prisstigningerne på dagligvarer med mere. Og ikke mindst en gennemgående respekt for ældre menneskers erfaringer.

Sidstnævnte ønske synes at være slået igennem på flere områder. Lykkeligvis inden for erhvervslivet, hvor ansatte med arbejdslyst kan fortsætte, efter at de er nået til pensionsalderen. Og på de pædagogiske og humanistiske områder bliver der i udbredt grad arrangeret fællesskaber mellem børn og ældre, de såkaldte ”Generationsmøder”.

For nylig holdt jeg et foredrag i en lokalhistorisk forening på Bornholm. Med disse slutord:

I dag er museumsvæsen med historiefortælling præget af liv og aktivitet. Og det er opløftende, hvis ældre mennesker med minder og fortællelyst i udstrakt grad får mulighed for at udtrykke sig ved historiske udstillinger og arrangementer. Det har mental betydning at fortælle, og man har noget at dele med andre. Det må I godt tage til jer!

Jeg tilføjede dog, at jeg sikkert er på linje med de mange mennesker, der gør en indsats for lokalhistorie. Sådan opleves det i hvert fald på min fødeø Bornholm og mange andre steder.

I øvrigt skal det nævnes, at tidligere kulturminister Brian Mikkelsen – i dag direktør for Dansk Erhverv – bidrog med positive betragtninger i bogen ”Ældre som bedsteforældre”, udgivet af ÆldreForum i 2005. Jeg har et par gange citeret disse fine ord, skrevet af Brian Mikkelsen, som logo i skriveprojekter:

Bedsteforældre kan hjælpe børn og unge med at sætte vor nutid ind i en større sammenhæng!

FÅ ABONNEMENT