By eller ej? Sådan fordeler kommunen byskilte

By eller ej? Sådan fordeler kommunen byskilte
Bølshavn får lov til at beholde sit byskilt på trods af 14 beboere. Arkivfoto: Berit Hvassum
13. MAR • 19:00
13. MAR • 19:00

14 indbyggere kan være nok til at beholde sit byskilt, mens 70 kan vise sig ikke at være det.

Selvom man ikke bor i en by, kan man godt få fingrene i et byskilt. For på trods af, at der skal 200 indbyggere til indenfor et afgrænset område, hvis Danmark Statistik skal definere som en by og ikke et landdistrikt, findes der masser af byskilte rundt om på øen ved steder, der ikke er deciderede byer. Nogle skilte er dog forsvundet, men det har ikke noget med antallet af personer at gøre.

– Det er en vurdering, vi har sammen med politiet, og det ikke noget, vi definerer på indbyggertal og byens størrelse. Det er mere, hvis vi synes, der er grund til at have en nedsat hastighed på en strækning, hvor der er nogle huse, at vi kan sætte et byskilt op. For så skal man sætte hastigheden ned til 50 kilometer i timen, siger specialkonsulent i BRK, Palle Tourell.

Det hvide skilt med billeder af bygninger og et navn kaldes for et E55-skilt. Skiltet markerer, at her er bymæssig bebyggelse, hvorfor hastighedens skal sænkes til 50 kilometer i timen. I Rutsker har man tidligere haft et E55-skilt på trods af, at byen ifølge Danmarks Statistik ikke kan kaldes for en by. Skiltet mistede de for nogle år tilbage, og til gengæld røg hastighedsgrænsen op på 60 kilometer i timen. Årsagen til det forsvundne byskilt skyldes fodgængerforhold.

– I Rutsker har man vurderet, at en hastighed på 60 kilometer i timen har været tilfredsstillende, for der er fortov på den ene side. Men det er egentlig usædvanligt, at man ændrer det, forklarer Palle Tourell.



Sådan udvikler befolkningstallet sig i byerne. Hvis der er under 200 indbyggere, bliver det ifølge Danmarks Statistik betegnet som et landisstrikt. Kilde: Danmarks Statistik

 

Lidt tættere på

Årsballe har også fået transformeret deres hvide her-er-en-by-og-du-må-kun-køre-50 kilometer i timen-skilt til det blå I-er-desværre-ikke-at-regne-som-en-by-skilt, og samtidig er hastighedsgrænsen hævet til 60 kilometer i timen. I Rø er der gået rygter om, at E55-skiltet også her er i fare for at forsvinde. Byen er dog heller ikke tæt på at blive defineret som by af Danmarks Statistik, men Palle Tourell afviser klart, at regionskommunen er på vej ud med skruetrækkere for at fjerne skiltet.

– Tværtimod. Vi er i dialog med politiet om at flytte det lidt tættere på byen, for den første tavle står lidt for langt ude. Inde omkring, hvis man kan kalde det centrum af Rø, hvilket måske er lidt flot at kalde det, men hvor der er tættest bebygget, vil der fortsat være en E55-tavle. Det er kun spørgsmålet, om det bliver placeret anderledes, siger Palle Tourell.

Balka og Listed er i løbet af de seneste år røget under 200 indbyggere og har dermed mistet den officielle ret til at kunne kalde sig byer. Men de hvide skilte er ikke i fare.

– Hvis vi kan se, at der er behov for at få hastigheden ned på 50 kilometer i timen, eller måske 40, lader vi tavlerne stå, siger Palle Tourell.



Der er ikke en fuldstændig sammenhæng med udviklingen i byernes og sognenes indbyggertal. Kilde: Danmarks Statistik

 

Rutsker har ringet

Regionskommunen overvejer hele tiden, hvad der skal ske med øens færdselstavler.

– Det gør vi i samråd med politiet, men også med borgere, der henvender sig, siger Palle Tourell.

Sidstnævnte betyder, at det måske kan betale sig at finde telefonen frem.

– Det er klart, at vi vil tage det op til vurdering, hvis der er noget, der har ændret sig. Nu nævner du specifikt Rutsker, og der har vi fået henvendelser om, at der bliver kørt lidt hurtigt. Det vil vi kigge på inden for de næste par år, siger specialkonsulenten.

Bølshavn er heldig. Ifølge Bornholms Regionskommunes egen befolkningsprognose bor der 14 i området, men det forhindrer ikke indbyggerne i at kunne betragte et byskilt med ”Bølshavn” trykt sort på hvidt. Samt en medfølgende hastighedsgrænse på 50 kilometer i timen. Det er dermed også det sted på Bornholm med færrest indbyggere, der kan smykke sig med et påtrykt bynavn uden at være defineret som by. For Bølshavn er officielt kun et landdistrikt. Årsballe har ifølge befolkningsprognosen 70 indbyggere, mens Rutsker huser 56 og Rø 142 og er dermed også landdistrikter. Specialkonsulent Palle Tourell og hans kollegaer på BRK sidder ikke og kigger i Danmarks Statistiks tal for at se, hvilke byer der mister deres officielle bystatus, og om det skal koste skiltet.

– Som udgangspunkt er det et nej, siger han.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT