Valgsystemet
I det danske valgsystem kan man opnå valg med meget små personlige stemmetal, hvis det samlede antal af listestemmer og personlige stemmer er stort nok.
Mange af de valgte i kommunalbestyrelsen har ikke et personligt stemmetal, der er stort nok til at give et selvstændigt valg. Det vil sige, at man er valgt på andre kandidaters stemmer og/eller partiets stemmer. Derfor kan det undre, at loyaliteten overfor de stemmer, som andre kandidater har skabt, er så lille, at man føler sig berettiget til at skifte parti og lade hånt om sine partikollegers og partiets vælgere.
Mig - mig - mig
Årsagen til denne tendens skal formentlig søges i vor tids øgede opmærksomhed på ”mig selv og mig selv og mine behov”.
Man ser ikke sig selv som en del af en politisk holdning, der vil gøre det bedste og skabe udvikling for Bornholm. Derimod synes det vigtigere, at man selv bliver valgt og får den opmærksomhed, som det indebærer. Men hvad mange ser bort fra er, at et sæde i kommunalbestyrelsen forudsætter, at man har gjort sig tanker om, hvad denne indflydelse skal bruges til.
Hvis man ikke har gjort sig sådanne overvejelser inden opstilling,så bliver det vanskeligt at agere i det politiske univers, som man bliver en del af. Den øjeblikkelige personlige indstilling bliver vigtigere end det partis holdning, som man er valgt for at repræsentere. Derfor bærer kommunalbestyrelsens arbejde i denne valgperiode i høj grad præg af, at det har været vanskeligt at skabe flertal for langsigtede løsninger.
Troløshed og vælgere
Den troløshed, som flere politikere udviser overfor det grundlag, som de er valgt på, stiller vælgerne i en vanskelig situation, når det skal besluttes, hvem der kan få ens stemme ved det kommende kommunalvalg.
Hvis man som vælger kunne have fuld tillid til, at kandidater på en partipolitisk liste havde nogenlunde ens holdning til, hvordan samfundet skal videreudvikles, så ville det udelukkende være et valg mellem de forskellige kandidater på listen. Men sådan er det desværre ikke.