Jeg forsøger ihærdigt. Min pensionsopsparing går til medlemskaber af Bornholms Kunstforening, Gudhjem Museum, Erichsens Gård, Høst Museet og Kunstmuseets Venneforening.
Jeg har drukket lunken papvin og spist saltstænger til ferniseringer i Grødby og Arnager.
Jeg har vandret op og ned og ud og ind af gigantiske kunsttempler i London, Paris, Tokyo, Amsterdam, New York, Rom, Rø og Gud ved efterhånden hvor. Jeg har stået i kø ved Mona Lisa og faldet i søvn foran Monets enorme åkander. Jeg fået en knæskade i Uffizierne. Jeg har løbet spidsrod til Bornholms Kunstrunde. Jeg har shoppet god smag i museumsbutikker på Louisiana, Charlottenborg, Ordrupgård, betalt astronomiske summer, brugt oceaner af tid, slidt mine fodsåler tynde, købt postkort, plakater, nøgleringe, kuglepenne, kaffekrus, puslespil og bøger. Men det er som om, indsatsen fra alverdens velmenende kunstpædagoger preller af på mig som vand på en ignorant gås. Reaktionen udebliver, er ikke-eksisterende - som en taxa på Nordbornholm.
Jeg har altid haft ja-hatten på, (næsten altid), men det eneste jeg har opnået, er en slem migræne, som især kommer til udtryk ved tidlig modernistisk ekspressionisme, hvor individets subjektive indre virkelighed og sanseindtryk er i fokus – hvor det ydre bliver farvet af det indre og bliver besjælet og forvrænget – det starter med flimren for mine øjne. Og så kommer vi til futurismen – hvilket katalyserer en svag dunken i baghovedet for at kulminere med surrealismen – og først da udfolder min hovedpine sig i al sin kunstforladte realisme.
Hvor alle andre gråhårede intellektuelle falder i svime over bornholmermalerne, efterlades jeg helt kold og tom indeni.