Bornholmslinjen – Nogle er mere lige end andre

Bornholmslinjen – Nogle er mere lige end andre
Foto: William Sonne Kaalø
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 3. december 2024 • 05:30
Af:
Jesper Siebuhr
KOMMENTAR | DEBAT | Tirsdag 3. december 2024 • 05:30

Er Jylland vigtigere end Bornholm?

Jeg var med Express 5 hjem den mandag, hvor noget gik galt, og Bornholm måtte trækkes fire døgn uden hurtig færge.

Vi ankom til Rønne havn planmæssigt (cirka 19.50), og der var ikke det store bøvl med at komme til kaj. Jeg har været med adskillige gange i meget hårdere vejr, så hvad der lige gjorde, at Express 5 skulle ramme en mole ved jeg ikke. Men jeg er heller ikke sømand, og der var sikkert en god grund.

Prioriteringer

Det, der derimod undrer mig, er Bornholmslinjen og dermed Molslinjens prioriteringer. Jeg er bare en almindelig borger, der bor på Bornholm. Jeg har ingen indsigt i Molslinjens planer eller ressourcer - udover det jeg kan læse mig til på nettet.

Jeg forundres dog over - og vil gerne bede presseansvarlig Hr. Jesper Maack - uddybe følgende.

Hvorfor er det i orden at byde bornholmske kunder dobbelt sejltid i fire døgn, mens jyske kunder ikke må generes med lignede? Ifølge Molslinjens egne oplysninger råder de over blandt andet tre hurtigfærger. (Express 2,3,4.)

Express 1 er ifølge Bornholmslinjen sat ind til at besejle Bornholmsruten.

Bornholmske færger?

Hvis Bornholm skal besejles af bornholmske færger, hvorfor er Express 1 så sat i rute i Jylland?

Jeg kan godt forstå, at når Express 1 ligger ubrugt hen i Rønne havn, og Express 4 skal på værft, så vælger man at bruge Express 1 som afløser - også selvom det efterlader bornholmerne mere sårbare, hvis der opstår uheld.

Det, som jeg ikke kan forstå, er, at når uheldet så er ude, så vælger man at lade bornholmerne tage alt besværet med ekstra sejltid, tabt fortjeneste, for nogle i sygetransport en særdeles meget længere tur og så videre.

Hvem må generes?

De jyske kunder må åbenbart ikke generes?

Express 1 var kun i dok til reparation/eftersyn på det tidspunkt, fordi det passede ind med, at den jyske Express 4 skulle først til reparation/eftersyn.

Hvorfor fortsatte Molslinjen med at besejle Jylland i fire døgn med tre hurtigfærger, efter at have brugt 50 procent af den bornholmske hurtigfærgekapacitet til at aflaste den jyske rute.

Når så 100% af den bornholmske hurtigfærgekapacitet er væk, så vælger Bornholmslinjen/Mols Linjen at sige: det er de bornholmske færger der skal besejle Bornholm?

Mener Bornholmslinjen/Molslinjen, at bornholmske kunder er mindre værd? At vores tid er mindre værd?

Der er over en million kroner i døgnet i tilskud, og så byderI bornholmerne fire døgn uden hurtigfærger efter at have brugt 50 procent af den bornholmske hurtigfærgekapacitet på at servicere jyske kunder?

Lighed eller ej?

For mig at se, så er der nogle, der er mere lige end andre…

Jeg kan dog tage fejl. Jeg kan jo som sagt kun tage udgangspunkt i det, som jeg kan oplever, og det, som jeg kan læse mig til på nettet.

Til sidst en stor tak til medarbejderne på Bornholmslinjens færger, der altid sikrer en god sejltur - med smil, service og god stemning.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT