Alt det, jeg nævner her, står i grel kontrast til den undergangsfortælling, som man af og til kan møde blandt bornholmere. Når tingene ikke går den helt rette vej, så klager man, og viser tilbage til, hvordan ”kjøvenhavnerne” også svigtede i 1945 og i 1658. Sådan bruger vi alle historien som et spejl, når vi diskuterer vores samtid. Historien er vores allesammens, og den er et godt sted at hente argumenter. Men selvom bornholmerne af og til kan føle, at de er udgrænsede og bor i en periferi, synes jeg nu, at jeg ser det modsatte. Bornholmerne er i langt højere grad end andre landsdele uhyre velintegreret med deres hovedstad. Det er især, når forbindelsen til København er udfordret, bornholmerne klager mest højlydt. Vi forventer faktisk, at vi kan komme til København nemt, hurtigt og bekvemt. Det er ikke en forventning, man har i Skagen eller Thorsminde. Dette forhold til hovedstaden og statsmagten går langt tilbage. I 1658 var det heller ikke lige meget, om Bornholms hovedstad hed København eller Stockholm.
Historien om fiskeriet på Bornholm er i virkeligheden en overgangsfortælling snarere end en undergangsfortælling. Der var naturligvis eksempler på folk, der blev ramt hårdt af omstændighederne, da fiskeriet kollapsede. Men det generelle billede af Bornholm i årene efter kollapset er overraskende positivt. Bornholm er aldrig blevet en del af den 'rådne banan'. Og hvis man vil se landsbyer med tomme huse og brædder for de lukkede butiksvinduer, så skal man tage til Vestsjælland eller Lolland – ikke til Bornholm. Det betyder ikke, at der ikke findes sociale og økonomiske problemer på Bornholm. Men omfanget er mindre, end man nok kunne have forventet.
Nu står Bornholm over for en ny omstilling. Klimaforandringer og sikkerhedspolitik gør pludselig Bornholm til et virkelig centralt sted på europakortet. Når jeg åbner min app for at se, hvordan vejret bliver, så får jeg et billede frem, der viser, hvor det blæser henne. Ofte er store dele af Europa farvet helt blåt, hvilket betyder, at der nærmest er vindstille, men omkring Bornholm er der ofte gult eller orange. Her blæser det for det meste. Det gør Bornholm interessant som et potentielt østersøisk Saudiarabien i energimæssig forstand. Milliardinvesteringer i vindenergi kommer under alle omstændigheder de kommende år til at betyde, at bornholmerne endnu en gang skal vænne sig til nye industrier og nye naboer. Der vil komme tilflytning i en grad, vi ikke har set i generationer.
De nye anlæg vil præge landskabet og for en del også skæmme det. Men set med historikerens og arkæologens briller, så er det bare endnu en fase i en lang række af landskabsmæssige forandringer. Vi har for længst vinket farvel til telefonpælene, der prægede min barndoms Bornholm. Og om hundrede år, tør jeg også godt forudsige, at vindmøller og landanlæg igen er forsvundet til fordel for noget andet, som jeg i dag ikke har fantasi til at forestille mig.
Efterhånden som vindmøllerne rejser sig i horisonten ude på havet, vil der blive behov for, at man kan sejle ud og servicere dem. Det er ikke utænkeligt, at den fisker, der påmønstrede en trawler i Nexø i 1985 og som tvunget af fiskeriets kollaps i 1990 vendte næsen mod Esbjerg, nu i en moden alder kan vende hjem til Bornholm og sejle sine sidste år for energiøen.