Bornholm og Saaremaa – venskabsøer i et fælles hav

SYNSPUNKT | ABONNENT | 25. MAR 2023 • 15:30
Af:
Jaanika Tiitson udviklingsrådgiver i Saareaa Kommune Estland
tidligere udvekslingsstudent via Baltisk Bro på Bornholm
SYNSPUNKT | ABONNENT
25. MAR 2023 • 15:30

Findes der en sektor med høje lønninger, der passer til vores øer? Det tror jeg, at der gør, og at begge øer er på vej i den retning; energi.

 

 

 

Først og fremmest varme hilsner her 500 kilometer væk mod nordøst fra os på Saaremaa til min yndlings-solskinsø.

Jeg arbejder som udviklingsrådgiver i Saaremaa Kommune. Min opgave er at følge de store processer, sammenfatte dem i ord og se om vores ø er klar til fremtiden. Jeg er født på Saaremaa og bor lykkeligvis stadig her med min familie som voksen. Men min barndoms kærlighed er Bornholm – takket være Baltisk Bro er en del af mit hjerte altid på Bornholm. Det er spændende at følge udviklingen på begge øer. Vi ligger ret langt fra hinanden, men beskæftiger os med de samme spørgsmål og løser sammenlignelige udfordringer. Det, der er fælles for os, er, at vi er øer – fra mit som fra jeres vinduer ser man horisonten, og omkring os har vi Østersøen. Det at blive født som eller at blive øbo, giver mennesket en ret klar identitet, en god humor, et åbent hjerte og en rank ryg – det har jeg oplevet både hos jer og herhjemme.

Udviklingen i vores befolkninger har også været ens – et langt fald er de senere år efterfulgt af en stabilisering og vækst. I 2022 fik Saaremaa 860 flere indbyggere, heraf dog 584 fra Ukraine, men trods alt 276 estere. Det er en ny situation for os, der indtil nu har været vant til minustegn foran befolkningstilvæksten.

I kender sikkert også til, at problemer med tilbagegang delvist er erstattet med de problemer, der følger af vækst. Hvordan finder vi boliger, børnehavepladser osv. Hvad er der sket? Hvorfor vil mennesker flytte til øer, hvor det er dyrere at bo end på fastlandet?