Banken undersøger Pava

Banken undersøger Pava
Poul Pava skriver i dag om hvidvaskloven og et opklad for banken. Arkivfoto
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 8. januar 2024 • 05:30
Af:
Anna Holm
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 8. januar 2024 • 05:30

Poul Pava er blevet fedtet ind i hvidvasklovgivning og skal til at redegøre for sine transaktioner.

I dag handler det om en samtale, jeg havde, og som I får et uddrag af her. En samtale hvor bankverdenens kunder får et opkald fra banken, og den er go nok, som vi siger.

Så kære bornholmske medborgere. Bliv ikke bange for, at nogen vil franarre dig penge. De vil blot lave noget statistik, så de kan vise det hjemme i baglandet og fortælle, at de skam fanger en masse små fisk hele tiden, og at der er styr på de blå, orange og sorte penge overalt ude omkring i de små danske hjem - og også i min campingvogn.

Hallo det Poul Pava??

- Jeg jeg hedder Charlotte og ringer på vegne af banken, du har konti i. Vi skal lære vores kunder bedre at kende - også dig Poul. Så jeg vil gerne stille dig nogle spørgsmål omkring dine transaktioner i banken.

Fyr løs. Hvad skal du have at vide?

- Ja der er jo en række ind og udbetalinger på din konto. Første spørgsmål lyder på, hvordan du som privatperson adskiller de forskellige beløb fra din virksomhed. Du er jo selvstændig ikke?

- Jeg skiller ikke noget ad, der virker. Hvor vil du hen med det?

- Øh jeg kan se, der er en indbetaling fra Leif på 50.000 kroner. Hvem er Leif, og hvad er det for et beløb?

- Aner det ikke. Jeg kender ingen, der hedder Leif. Han må have sendt dem forkert så.

- Nå det vil jeg da ikke håbe for ham så. Der er en række mindre - faktisk mange små beløb – der er indbetalt på din konto. De fleste af dem står der privat på. Hvad er det?

- Ja det er privat, som du selv siger. Hvad fanden kommer det dig ved?

- Vi skal ifølge hvidvaskningsloven kende vores kunder bedre, og derfor ringer jeg og spørger ja.

- Den eneste grund til, at den lov eksisterer, er på grund af jer selv og jeres milliarder og atter milliarder. I har snydt de danske skatteydere. Hvorfor skal det gå ud over mig. Fortæl mig lige det først?

- Din mor, kan jeg se, overfører 100.000 i foråret og et andet beløb på 65.000 kroner. Hvad er det for penge. Det går jeg ud fra, du ved, når det din mor?

Nå har hun overført så mange. Det havde jeg slet ikke selv set. Hun er begyndende senil, og jeg har sagt, hun ikke skal rode med overførsler selv, før Bent kommer og hjælper hende.

- Hvem er Bent, må jeg spørge?

- Ja det er hendes nabo, som hjælper hende med pengesager, MitID og alt det der. Men det har hun så glemt de gange og selv gået i gang. De 100.000 skulle kun være 10.000, og de 65.000 skulle så kun have været 6.500 kr - så det en fejl.

- Det var nogle store fejl. Ved din mor det så?

- Nej ikke med mindre du ringer og undersøger hendes økonomi også.

- Øh ja så langt så godt. Jeg syntes ikke, det virker på mig, som om du har helt styr på dit private forbrug, og virksomheden… Har du virksomhed i Bangkok? Jeg kan se, der er mange trækninger derude fra. Hvad er det?

- Jeg betaler en del skat derude også. Er der mere, du vil spørge om?

- Hvilken skat er det, du taler om?

- Ja altså noget andet end det skat, vi betaler i Danmark, hvis du forstår – skat masser af skat. Bangkok skat kalder vi det derude.

- Nå men jeg tror ikke, vi kommer så meget videre her i dag i hvert fald. Jeg har noteret mig dine svar, så du høre fra os, hvis vi skal kigge yderligere ind i dine trækninger ud og ind. Jeg er lidt forvirret, hvis jeg skal være ærlig.

- Nå er du det? Hvad er du forvirret over da?

- Skal vi ikke sige, at jeg kigger nærmere på det hele, og så høre du fra os, hvis vi finder det nødvendigt.

- Jow. I ringer bare igen eller sender sagen videre til Told & Skat, eller bagmandspolitiet dem kender I jo ret godt selv i forvejen?

- Ja farvel igen og hav en god dag ...

- Ja okay i ringer bare, så spiller vi, som vi siger. Så farvel.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT