Aviser med medleven har en stor betydning

SYNSPUNKT | ABONNENT | 21. NOV 2022 • 10:30
Af:
Arne Ipsen
Skydebane Allé 1
Helsingør
SYNSPUNKT | ABONNENT
21. NOV 2022 • 10:30

Tiden er ikke løbet fra bredt favnende lokalaviser som Bornholms Tidende, skriver Arne Ipsen som kommentar til et debatindlæg, hvor hovedpointen var, at Tidende ikke var spændende nok for yngre læsere.

Umiddelbart kan jeg dele L. M. Tjellesens ærgrelse over, at de gratis Bornholms Tidender på færgerne og i lufthavnen bliver sparet væk (debatindlæg 16. november). Men det har uden tvivl en forståelig baggrund. Vi befinder os i en økonomisk hård tid. Og vi kan jo læse aviser på bibliotekers læsesale. Stadsbiblioteket i min tidligere arbejdsby, Kongens Lyngby, har Bornholms Tidende, i dag endda dagsaktuelt. Avisen bliver jo trykt på Fyn og kan hurtigt sendes til Lyngby.

Men jeg kan ikke enes med nogen om, at tiden er løbet fra Bornholms Tidende og kun kan interessere ældre mennesker. Jeg synes, avisen både favner bredt og skaber nærhed. Selvfølgelig kan man nu og da synes, at en artikel enten er lidt for lang eller for kort. Men i det store og hele er bladet medlevende. Journalisterne bringer os tæt på stederne, både i byerne og de gode gamle landsogne. Der fortælles om mennesker i hverdagen, og vi får positive portrætter af mennesker med fødselsdag eller jubilæum.

Jeg mindes, hvordan bornholmerne i sidste halvdel af 1900-tallet gennemlæste både Bornholms Tidende og Bornholmeren, som desværre lukkede i 1994. I mange tilfælde havde naboer en bytteordning, fordi de gerne ville læse begge aviser. Det gjaldt også i mit barndomshjem, og som pensionister så mine forældre hver dag frem til, at Tidende kom ind ad brevsprækken ved halv-tre-tiden om eftermiddagen.

Ja, det var dengang. Men i dag har jeg den glæde, at dagens Tidende kommer frem på min skærm. Jeg vil gerne orienteres om, hvad der foregår på Bornholm, som jeg besøger oftest muligt.

På min arbejdsplads gennem årtier, en stor ugeavis med god atmosfære i Lyngby-Taarbæk, blev der lagt vægt på både aldersspredning blandt de ansatte og medleven i det nære samfund. En repræsentant for koncernens ledelse kom engang og foreslog, at der i særlig grad blev appelleret til de unge. Bladet kunne eventuelt satse på ungdomsstof og have en ungdomspræget skriveform. Forslaget fik heldigvis ingen opbakning. En avis er for alle aldersgrupper.

Desværre har en hel del blade, især de lokale ugeaviser, fjernet professionelle fotografer. Det er lykkeligvis ikke sket på Bornholms Tidende. En god vekslen mellem tekst og gode billeder er vigtig. Den synes jeg, Bornholms Tidende håndterer udmærket. Faste klummer har også betydning, og Tidendes ”Dagens billede”, hvor læserne kan indsende billeder, er en rigtig god ordning. De naturglade mennesker deler glæderne med os andre.

Vi får jo alle landets og verdens nyheder ind i stuen gennem tv og aviser. Vi skal selvfølgelig følge med i begivenhederne, interesse os for menneskers vilkår og så vidt muligt tage stilling til tingene. Men lokalprægede aviser med medleven i det nære samfund har stor betydning i en omskiftelig verden med uro og ufred.

DAGENS ELUDSIGT BORNHOLM
DET FRIE VALG / 09-12-2023 / ELPRIS+SPOTTILLÆG / AFGIFTER / NETTARIF

Lørdag eftermiddag - søndag morgen: Kulden har sluppet sit tag, og søndag morgen er der rigtig gode elpriser til dem, der kan flytte deres forbrug. Mellem 00 og 05 svinger priserne mellem 1,67 og 1,59 kr./kWh alt inkl.  Opdateret 13.10 Næste opdatering 00.14.

Bornholms energi og forsyning