Anita Bay: Nexø-Rønne 5-0

Anita Bay: Nexø-Rønne 5-0
Store Torv er grundlæggende alt for stort og uoverskueligt, skriver Anita Bay. Foto: Henrik Nielsen
KRONIK | ABONNENT | 11. JUN 2022 • 05:30
Af:
Anita Bay
KRONIK | ABONNENT
11. JUN 2022 • 05:30

Der er ingen grund til at vente på kommunalpolitikerne. Rønneborgerne behøver kun at køre 30 kilometer for at finde inspiration til at gøre byen mere sammenhængende, smukkere og livligere, skriver Anita Bay.


Kommunalbestyrelsen udskød byfornyelsen af Rønne sidste år, men heldigvis ligger debatten om byens udvikling ikke stille. Formanden for Rønne Handelsstandsforening følte sig for nyligt kaldet til at komme med et opråb til byens borgere om, at nu måtte de se at organisere sig i en borgerforening, der kan formulere ønsker og krav til det politiske niveau. Som han rigtigt påpegede, har en borgerforening en helt anden og legitim stemme end en erhvervsforening med særinteresser. Rønne Borgerforening har stadig ikke set dagens lys, men et borgermøde med medlemmer af kommunens planudvalg og et forslag fra Enhedslisten om at sløjfe parkeringspladserne på Store Torv er det blevet til.

Det er da en begyndelse, men der skal en hel del mere til for at Rønne bliver en by, som både de lokale og turister kan holde af. Mens andre byer på øen, som for få år siden var stendøde og ucharmerende, har forstået at få del i den hype, som er opstået omkring Bornholm de seneste år, har Rønne i bedste fald stået stille. Bare se på Tejn, Aarsdale, Snogebæk og Nexø – og Hasle er godt på vej. Eller upcoming, som de unge københavner-bagere sagde om Tejn, da de åbnede deres bageri i byen.

Hvad er der galt?

Men hvad er der galt med Rønne? Den har først og fremmest ingen rum, man har lyst til at opholde sig i. Store Torv er grundlæggende alt for stort og uoverskueligt, man kan ikke orientere sig fra et hjørne til et andet, og så består det dels af en parkeringsplads og dels af et forblæst, udefineret kæmperum uden funktioner.

Man har forsøgt sig med en skulptur, som står lidt umotiveret og ser forladt ud. De fine bygninger, som torvet jo faktisk har, får man slet ikke øje på blandt biler og andet støj.

Gågader i provinsen er aldrig spændende og Rønnes er ingen undtagelse. Det hjælper så heller ikke, at den mest fremherskende vindretning, vestenvinden, går lige igennem gaden – og marv og ben – så man altid skutter sig og kun tænker på at komme væk derfra igen.

Lille Torv er noget mere charmerende, men fungerer ikke som plads. Den lille grønne plæne i midten ligger til pynt det meste af tiden og bliver kun betrådt, når den indtages af nogle loppestader om sommeren. Det er spild af god plads.

Den gamle bykerne er både smuk og idyllisk, men ikke et sted man kommer, for man skal ikke noget der.

Det mest i øjnefaldende ved Rønne er måske det liv, der ikke er der: havnelivet. Den del af byen, der vender ud mod havnen og kysten er gennemkrydset af asfalt, byens bedste udsigt har man foræret Snellemark Centret, som har kvitteret med en lukket façade og en parkeringsplads. En tankstation og biludlejninger er det også blevet til. Industri- og færgehavnen har kort sagt delt rovet.

 

Anita Bay

er født og opvokset i Tejn. Hun er tidligere udviklingsminister (R) og redaktionschef på Dagbladet Politiken. I dag er hun EU-direktør for Save the Children, bosat på Bornholm og skriver kommentarer i Tidende.

 

 

Tag til Nexø

Hvad kunne Rønne så gøre? Tage til Nexø. Det er det, vi andre er begyndt på. Jeg bor betydeligt tættere på Rønne end Nexø, men alligevel kører jeg til Nexø, når jeg skal “til byen”. Og det er bestemt ikke af gammel vane – jeg har aldrig haft et hjerteligt forhold til Nexø, som forekom mig rå og uvenlig. Men efter jeg flyttede tilbage til Bornholm for halvandet år siden, har Nexø vundet mit hjerte.

Bykernen har en tæthed med mange butikker indenfor en lille radius, som gør det nemt at handle i specialbutikkerne, som der er mange af. Jeg vil nærmest påstå, at jeg kan få alt i Nexø om det så er et par nye briller, en klipning, nyt køleskab, bornholmsk keramik, bøger, medicin, hæklegarn eller en brugt, gammel bænk.

Havnen har gennemgået en interessant forvandling med udnyttelse af pakhuse og bygninger, der hørte gamle dages stationsby og fiskerihavn til. Det rum er stadig under udvikling, men det er tydeligt at de mere kreative erhverv søger mod Nexø godt hjulpet på vej af dygtige og entreprenante studerende på glas og keramikskolen.

Det er selvfølgelig også Nexø, der har det nye julemarked – og lige om lidt også et sommermarked.

Der er stadig noget, Nexø kan gøre bedre. Man har for eksempel ikke fundet en løsning på, hvordan bykernen og havnen kan komme til at hænge bedre sammen, så man kan trække noget af havnelivet og handlen op i byen Og området omkring Nexø Torv trænger til opmærksomhed. Men gode folk i Nexø er i gang med at inddrage byens borgere i en diskussion om netop det og idéerne flyver højt.

Der er ingen grund til at vente på kommunalpolitikerne. Rønneborgerne behøver kun at køre 30 kilometer for at finde inspiration til at gøre byen mere sammenhængende, smukkere og livligere. Det er ikke raketvidenskab, fristes man til at sige. Men faktisk er byudvikling en videnskab, og der er arkitekter, der har særdeles god forstand på den slags. Og fonde, der gerne støtter gode projekter – hvis altså byens borgere vil det, danner en forening, går i gang og gør sig klart, hvad de vil med deres by.