Årlige budgetoverskridelser på børne- og ungeområdet???

KOMMENTAR | ABONNENT | 1. SEP 2024 • 19:00
Af:
Birte Skot-Hansen
Nexø
KOMMENTAR | ABONNENT
1. SEP 2024 • 19:00

Skott-Hansen ønsker mere - og tidligere - fokus på anbringelser.

Jeg bliver SÅ træt og irriteret over hvert år at kunne læse om store budgetoverskridelser på børne- og ungeområdet, hvor den største udgiftspost er til udenøs anbringelser.

Udgiften var i 2023 160 mio. og i 2019 77 mio - altså en stigning til over det dobbelte på 4 år. Det burde da for længst ha' betydet skærpet fokus på bedre og billigere løsningsmuligheder, når man tydeligt oplever det stigende behov, fordi en tidlig forebyggende indsats ikke sker.

MORTEN RIIS-------(Ord, ord, ord-------)

Og i hvor mange år (snart 8 år) har vi ikke hørt Morten Riis udtale, at kommunen arbejder på at anbringe flere børn og unge på Bornholm, hvilket ikke er blevet til noget endnu, fordi man ikke har prioriteret det højt nok.

Og hvorfor ikke? Det er helt uacceptabelt, at man ikke arbejder mere målbevidst omkring det. Det er mit indtryk, at det sikkert store arbejde, der vil være med en oprettelse af en børneinstitution på Bornholm, overstiger både den administrative og politiske vilje til at komme i gang. ØV!

SIRIUS LUKKES

Sammen med mange andre kæmpede jeg i 2010 imod lukning af det meget velfungerende bo-og behandlingssted på Stenbrudsvej i Nexø for børn mellem 7-12 år, men uden held og lydhørhed fra politisk side.

Man stoppede simpelthen administrativt med at henvise til stedet, fordi der skulle spares et større millionbeløb på børnecenter Bornholm, og at lukke Sirius ville spare mange, mange penge(årlig besparelse på 1.8mio), som det lød dengang.

Det var en meget forkert, kortsigtet og uigennemtænkt politisk beslutning på baggrund af administrativt forslag i sparekataloget - og i dag mangler man Sirius.

FAMILIEPLEJE/BEHANDLINGS-BOSTED

Det er jo vidt forskellige tilbud, og jeg er faktisk vidende om, at der desværre er mange af de anbragte børn og unge, der er så dårlige, at en familiepleje ikke kan ”klare det!”.

Der skal en (af mange årsager) større og mere professionel indsats til, og som tidligere nævnt skal der også iværksættes en tidligere og mere målbevidst forebyggende indsats.

VI HÅBER OG HÅBER

Morten Riis håber, at det kan blive til noget (på et eller andet tidspunkt?????) med en børneinstitution på Bornholm.

Det håber jeg, og sikkert mange andre, også. For desværre har Bornholm alt for mange utilpassede børn og unge, der kræver politisk opmærksomhed med de bedst mulige tilbud.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT