– Derfor har vi ændret dens forløb, så vandet ikke bare løber fra a til b og forsvinder. Der er kommet nogle snoninger på, vi har også dæmmet den op med nogle sten, som Maskingården har foræret os, så vandet kan blive stående eller løbe langsommere igennem i stedet for, at der bliver helt tørt, fordi det forsvinder hurtigt. Og så har vi hentet planter og dyr ude i naturen, som vi har placeret i åen, siger Michael Riis Kaarby.
Hvilke?
– Alle mulige dyr og insekter, som børnene hænger nogle faktakort op om, som de har lavet. Det er smådyr i form af frøer, haletudser og så videre og planter som dunhammere, tagrør, kogleaks blandt andet. Og noget er vendt tilbage af sig selv, fordi rødderne jo stadig stod der. Det er alt sammen noget, vi har gjort siden sommerferien. Gravet den ud, dæmmet den op, sat planter og dyr ud, og planen er jo simpelthen at skabe nogle gemmesteder for dyrene med planter, nogle broer over åen og et dybere område fyldt op med store sten. Og så har vi haft fokus på naturgenoprettelse i naturfagene.
En elev går i gang med at grave i åen og læreren spørger:
– Hvorfor er det, vi graver den dybere?