Talsmand fra britisk rederi: 'De var over den tilladte alkoholgrænse, men vi ved ikke hvor meget'

Talsmand fra britisk rederi: 'De var over den tilladte alkoholgrænse, men vi ved ikke hvor meget'
Ulykken natten til mandag, der formentlig kostede to søfolk fra det danske fragtskib Karin Høj livet, fandt sted i svensk farvand omtrent midtvejs mellem Rønne og Ystad. Foto: Ritzau/Scanpix
INTERVIEW | ØSTERSØEN | Onsdag 15. december 2021 • 07:30
INTERVIEW | ØSTERSØEN | Onsdag 15. december 2021 • 07:30

Styrmanden på Scot Carrier kan ikke undgået at have mærket et bump ved kollisionen med Karin Høj, siger talsmand fra rederiet Scotline til Bornholms Tidende. Ulykken til havs, der formentlig har kostet to personer livet, kan muligvis skyldes, at ansvarshavende på britisk skib havde indtaget ulovlige mængder af alkohol.

– Noget er gået galt, det er helt sikkert, siger Pat Adamson.

Han er talsmand hos rederiet Scotline, der ejer skibet "Scot Carrier". Natten til mandag sejlede "Scot Carrier" ind i det danske skib "Karin Høj", og kollisionen har indtil videre kostet livet for en af de to besætningsmedlemmer på "Karin Høj". Den anden er stadig savnet, og svensk politi har ingen forhåbninger om at finde vedkommende i live mere.

For mange er spørgsmålet nu - hvordan kunne det gå så galt? Det sker yderst sjældent, at to skibe kolliderer på åbent hav. Hos Scot Line er de stadig i tvivl om, hvordan det kunne ende, som det gjorde.

Omkring klokken 03.30 lyder et nødsignal fra "Karin Høj", der automatisk udsendes, når dele af skibets materiel, der ikke burde være i kontakt med vand, rammer vandet. Det får den svenske kystvagt til at ringe op til skibet tættest på "Karin Høj", hvilket er "Scot Carrier", som er et væsentligt større skib end "Karin Høj". Den svenske kystvagt vil vide, om "Scot Carrier" ved noget om nødsignalet.

Kaptajn i kahyt

På det britiske fragtskib opholder kaptajnen sig i sin kahyt, og det er skibets second officer. Han har ansvaret på skibets bro, hvorfra man styrer skibet, og må ifølge talsmanden fra rederiet have fornemmet et bump.

– De har i hvert fald mærket noget. Det kan de ikke have undgået, siger Pat Adamson fra Scotline til Tidende.

Pat Adamson fortæller, at kaptajnen hurtigt indfinder sig på broen, enten fordi han selv har mærket bumpet, eller fordi han er blevet kaldt dertil af sin second officer efter samtalen med den svenske kystvagt - de skal undersøge nødsignalet fra "Karin Høj" omgående. 25 minutter efter befinder "Scot Carrier" sig tæt ved stedet, hvor nødsignalet kom fra. De har sendt deres redningsbåd i vandet, men de finder intet.

Fulgte sikkerhedsprotokol

Det er, hvad Pat Adamson og Scotline med sikkerhed ved, at der er sket.

I løbet af de 25 minutter, der går fra kystvagten beder "Scot Carrier" om assistance, til skibet befinder sig på ulykkesstedet, undersøger skibets second officer skibet for skader.

– Hvis du rammer noget i vandet, det kan være en container eller andet, skal du tjekke skibets tilstand. Der er en protokol, som second officer skal følge, siger Pat Adamson.

På billeder af "Scot Carrier" fra Ystad Havn ses det også, at skibet har fået nogle mindre skader på stævnen, hvilket vidner om den store størrelsesforskel på de to skibe, der kolliderede natten til mandag.

Som tidligere beskrevet er to personer fra det britiske fragtskib efterfølgende blevet anholdt, efter at svensk politi sammen med flere svenske myndigheder har undersøgt ulykken. Begge personer havde ulovlige mængder alkohol i blodet. En af de personer var altså denne second officer, der navigerede skibet, da det kolliderede med "Karin Høj". Den anden anholdte er såkaldt chief officer, som er næstkommanderende på skibet efter kaptajnen. De skal i løbet af ugen for retten.

Hvad gør I som rederi i sådan en situation?

– Det kommer an på, hvad der sker, og hvordan den videre undersøgelse tager sig ud. Det nytter ikke at spekulere i alt muligt nu. Vi er nødt til at se på, hvordan udfaldet bliver, og så må vi tage den derfra, siger Pat Adamson.

– Vores største bekymring er, at vi står i en situation, hvor to mennesker formentlig har mistet livet, og vores fokus og tanker ligger hovedsagligt på det og hos de familier, der er berørte af det. Hvad der sker videre herfra, må undersøgelsen vise. Der er helt sikkert noget, vi kan lære af det, og det må vi som rederi tage til efterretning, siger Pat Adamson til Tidende.

– Vi ved, at vi har to ansatte, der har dumpet en alkometertest, men vi ved ikke, hvor meget over den tilladte promillegrænse, de blev målt til. I vores selskab har vi en meget stram personalepolitik, når det kommer til alkohol, og vi har en nultolerance, såfremt at reglerne bliver brudt, siger talsmanden.

Han oplyser, at en af reglerne i selskabet går på, at besætningsmedlemmer senest må indtage alkohol fire timer inden afgang med deres skibe.

I løbet af mandagen har der været afholdt flere forhør af involverede parter i ulykken, og senest torsdag klokken 12 vil den svenske anklagemyndighed tage stilling til, om anholdelsen af de to besætningsmedlemmer – second officer og chief officer – på "Scot Carrier" skal opretholdes. De er mistænkt for at være alkoholpåvirket til søs og for stærk uagtsomhed, der fører til andres død. 

FÅ ABONNEMENT