Stor bog om store udsmykninger

Stor bog om store udsmykninger
Holkahesten Hans E. Madsens "Øen" fra 2017, der i beton, stål og glas inviterer studerende og spadserende odenseanere til samvær på arealet foran Erhvervsakademiet Lillebælt i Odense.
| ABONNENT | 3. MAR 2021 • 20:16
Af:
Peter Tiemroth
| ABONNENT
3. MAR 2021 • 20:16

KUNST

Kunst skal ud "hvor Folk færdes og daglig har den for Øje," mente brygger Carl Jacobsen, og siden midten af 1920'erne har Ny Carlsbergfondet finansieret hundredevis af kunstneriske udsmykninger i institutioner og byrum over hele Danmark.

Samme opfattelse gav den bornholmske billedhugger Ole Christensen (1932-2000) udtryk for: "Hvis folk er på vej hjem fra arbejde – hvis der et eller andet, der siger noget til dem – så bli'r dagen måske lidt lettere og lidt rarere at komme igennem."

Og i et nyt storværk "Hvor folk færdes – 50 kunstudsmykninger fra Ny Carlsbergfondets historie", beskrives, hvordan kunst i det offentlige rum, navnlig i de første årtier, havde en klar ambition om at danne og demokratisere. Kunsten var ikke blot tænkt som dekoration.

Tørstige ganer

Ganske vist er ingen af Ole Christensens mange offentlige skulpturer rundt i landet mellem de 50 udvalgte værker fra de senere årtier, som bliver grundigt behandlet af kunsthistoriker Tom Hermansen, der er forskningskonsulent i Ny Carlsbergfondet.

Men ellers vil det være synd at sige, at bornholmske kunstnere er blevet overset af fondet til de ærefulde og lukrative opgaver med at udføre de hundredevis af store kunstneriske udsmykninger, som tørstige ganer har finansieret igennem årene.

I flæng kan nævnes Oluf Høst på Bornholms Hospital og i Stærekassen på Kgs. Nytorv, Kræsten Iversen, Rudes ungdomskammerat Jais Nielsen med en imponerende megaudsmykning af Amager Hospital, Astrid Noacks Anna Ancher-statue på Skagen og Niels Lergaard store opgaver i Jylland.

Rude som genmanipulator

I bogen får man via hidtil ukendte kilder i fondsarkiverne historien om kunstnerne, der skabte værkerne, om udsmykningernes tilblivelse, og om værkernes samspil med omgivelserne. For eksempel skilte Rudes græssende køer under egene i sin tid vandene blandt de folkevalgte og vakte en ikke ubetydelig debat.

For Olaf Rude havde udelukkende malet røde malkekøer, hvilket en del spektakulært påpegede, var et særligt østdansk fænomen. Som en moderne genmanipulator bragte Rude imidlertid resolut balance i regnskabet ved at gribe penslerne og male et par af de røde om til sortbrogede.


Vibegård Runddels-vandalerne Randi & Kathrines spritnye særprægede otte meter høje markering af rygearealet på Kofoeds Skole på Amager.

Vantro måben

Blandt de seneste udsmykninger finder man Holkahesten Hans E. Madsens "Øen", der i beton, stål og glas inviterer stedets studerende og spadserende odenseanere til samvær på arealet foran Erhvervsakademiet Lillebælt i Odense.

Og i vantro måben over kunstnerduoen Randi & Kathrines nye, store og absurd groteske legetøjscigar til Kofoeds Skole på Amager føler man taknemmelig lettelse over, at Bornholms trods alt er sluppet nådigt ved kun at blive belemret med parrets spøg og skæmt-rundkirke på Vibegårds Runddel.