Renovering trækker ud: Redningsskib først tilbage i februar

Renovering trækker ud: Redningsskib først tilbage i februar
Nexø får - som planen er lige nu - tidligst sit redningsskib tilbage i februar. Værftsopholdet i Nordjylland er nemlig forlænget med yderligere to måneder. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 22. NOV 2023 • 16:45
NYHED | ABONNENT
22. NOV 2023 • 16:45

Først midt i februar næste år er redningsskibet Leopold Rosenfeldt færdigefterset- og renoveret på værft i Nordjylland. Det er to måneder senere end sidst, Tidende fortalte om sagen - og der er nu udsigt til at værftsopholdet vil vare i alt ti måneder.

Hovedeftersynet og hovedrenoveringen af Nexøs redningsskib, Leopold Rosenfeldt, trækker yderligere ud. Hvor det i september lød, at skibet ville være færdig på værftet i Nordjylland den 15. december, lyder meldingen nu, at skibet først kan sendes retur mod Bornholm midt i februar næste år. Det oplyser Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse i en mail til Tidende, efter at have indhentet en ny status.

"Motorredningsbåden Leopold Rosenfeldt gennemgår for nærværende et hovedeftersyn samt øvrige planlagte driftsstabiliserende tiltag, herunder hovedrenovering af motorer og udskiftning af alarm og overvågningsudstyr. Enheden planlægges færdig fra Jobi Værft medio februar 2024. Datoen er behæftet med en vis usikkerhed, da der fortsat er usikkerhed om leveringstid på visse kritiske reservedele", skriver styrelsen i mailen.

Leopold Rosenfeldt skulle oprindeligt blot have været to måneder på værft i maj og juni i år. Men under eftersynet blev der konstateret flere fejl på skibet, hvilket har forlænget redningsskibets ophold på værft med mange måneder.

Lederen af redningsstationen i Nexø, Claus Jacobsen, kaldte i september udviklingen for trist og ærgerlig. Indtil Leopold Rosenfeldt er tilbage i Nexø, består beredskabet nemlig blot af den noget mindre redningsbåd af typen Fast Rescue Boat (FRB). Stationslederen fortalte i august til Tidende, at Nexø Redningsstation dermed vil have en udfordring med den lille båd i tilfælde af storm.

– En af konsekvenserne er, at vi er noget ringere stillet ved en stor ulykke eller meget dårligt vejr med den lille båd, sagde Claus Jacobsen dengang.

Nu bliver retursejladsen fra Strandby i Nordjylland til Nexø udskudt endnu engang, og værftsopholdet har taget lang tid, siger Claus Jacobsen i dag.

– Nu er de kommet så langt, at de er i gang med at skifte maskineriet og den elektroniske styring. Så det er kun positivt, siger Claus Jacobsen.

– Det negative er, at vi skal undvære den i så lang tid. Men sådan er slagets gang. Man kan ikke sige, vi er tilfredse med det, vi har fået at vide nu - men vi kan jo ikke lave om og trylle.

Har I kunne klare det med den lille båd indtil videre?

– Indtil videre. Men det begynder at blive svært. Allerede sådan som vejret bliver i dag (onsdag, red.) tænker jeg, at vi skal blive langs kysten med den lille, hvis vi skal ud at sejle. Vi skal ikke langt ud på havet med den i dag, siger Claus Jacobsen.

Han fortæller videre, at han derfor har gjort de relevante instanser opmærksomme på, at der kan opstå situationer, hvor mandskabet er nødt til at blive på land - selvom alarmen om en nødstedt sejler lyder.

– Jeg har en forventning om, at de for eksempel sætter en af de store Diana-klasser (Forsvarets patruljebåde, red.) herned, siger Claus Jacobsen, der fortæller at patruljeskibene har været hyppigere i Nexø end normalt mens Leopold Rosenfeldt har været væk - om det så har at gøre med "andre omstændigheder og det der sker i øst" eller det manglende redningsskib, ved han ikke.

Det er denne båd, Nexø Redningsstation i øjeblikket rykker ud med ved alarmer om nødstedte på havet. Arkivfoto: Finn Kofoed