Povl Anker på ruten mellem Rønne og Køge kan koste kapacitet resten af året

Povl Anker på ruten mellem Rønne og Køge kan koste kapacitet resten af året
Antallet af Bornholmslinjens ekstraafgange med færgen Max kan blive reduceret på grund Povl Ankers sejlads på Rønne-Køge-Ruten. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 28. JAN 2021 • 14:14
| ABONNENT
28. JAN 2021 • 14:14

TRANSPORT

At den konventionelle færge Povl Anker er blevet indsat på ruten mellem Rønne og Køge kan komme til at koste kapacitet på besejlingen til og fra Bornholm senere på året.

Det oplyser Bornholmslinjen.

Povl Anker blev indsat på ruten, fordi Sverige lukkede grænsen den 22. december sidste år, hvilket betyder, at kun folk med bopæl på Bornholm samt få andre grupper må rejse i transit gennem Sverige til det øvrige Danmark via Rønne-Ystad-ruten.

Det skabte et pres for en bedre kapacitet på Køge-Rønne-ruten, som normalt er blevet besejlet af Hammershus med afgang klokken 17 fra Rønne mod Køge, hvor den ankommer fem en halv time senere, og omvendt klokken 00.30, hvor den sejler fra Køge mod Rønne.

Siden den 23. januar har Povl Anker sejlet fra Rønne klokken 8 og fra Køge klokken 15, idet sejlturen varer seks timer og 15 minutter.

Der er dog ikke kommet nye penge fra Transportministeriet til indsættelsen af Povl Anker, hvilket betyder, at sejladsen, som indtil videre vil finde sted til og med den 31. januar, skal finansieres af de penge, der allerede er sat af til besejlingen af Bornholm.

Hvorvidt sejladsen med Povl Anker forlænges ud over den 31. januar er endnu ikke afgjort, men det er tænkeligt, eftersom Sverige indtil videre har meddelt, at lukningen af grænsen er forlænget til og med den 14. februar.

Sejladsen koster dagligt penge, idet passagertallet er særdeles beskedent og næppe på en enkelt afgang runder 200 passagerer, hvilket skal sættes i forhold til de 1.409 passagerer, færgen kan rumme (se i øvrigt boks herunder).

Ifølge Bornholms Tidendes oplysninger koster det godt 200.000 kroner at sejle Povl Anker tur-retur mellem Rønne og Køge – et tal, som kommunikationschef i Bornholmslinjen Jesper Maack ikke vil bekræfte, idet han nødigt vil give præcise tal. Han siger dog:

– Jeg kan bekræfte, at det er dyrt at sejle med Povl Anker. Den har et stort brændstofforbrug, og den har en minimumsbemanding på 30 personer.

Når det kommer til finansieringen af sejladsen, forklarer Jesper Maack, at pengene kommer fra en pulje, som opstod, da det i 2018 lykkedes for blandt andre Trafikkontaktrådet at få transportministeriet til at finansiere en fjerde afgang på Rønne-Ystad-ruten året rundt. Der var således på Bornholm et stort ønske om at få en formiddagsafgang klokken 10.30, idet afstanden mellem de to første afgange, klokken 6.30 og 16.30, blev vurderet til at være for stor. Dagens sidste afgang ligger klokken 20.30.

Frekvenspulje

Der blev lavet et regnestykke på, hvor meget det ville koste at drive den fjerde afgang klokken 10.30, men da den var iværksat, viste det sig imidlertid, at rederiet kunne gøre det "mere omkostningseffektivt" end de penge, der blev sat af til afgangen, forklarer Jesper Maack.

– Der blev altså et beløb til overs, siger han.

– Og de penge blev man enige om at bruge som en slags frekvenspulje, hvor vi, når det typisk i højsæsonen brænder på, kan indsætte ekstra afgange med færgen Max mellem Rønne og Ystad. Og dem har vi kunnet lave flere hundrede af om året, når der har været behov for det. I 2021 har vi planlagt op mod 200 ekstra dobbeltture med Max ud over den fjerde frekvens.

Nu kommer I så til at bruge nogle af pengene fra den pulje til at sejle med Povl Anker på Køge-ruten, men kan det komme til at berøre den fjerde afgang klokken 10.30, eller vil det kun berøre muligheden for at lave ekstra ture med Max?

– Det vil ikke berøre den daglige frekvens og dermed heller ikke den fjerde afgang, siger Jesper Maack.

Han kan ikke give et bud på, hvor meget sejladsen med Povl Anker kommer til at koste af frekvenspuljens penge.

– Vi ved jo ikke, hvor længe sejladsen kommer til at stå på, siger han.

– Men vi kan se, at indtægterne er meget, meget beskedne, fordi der er så få passagerer med, så alt andet lige bliver der brugt nogle penge nu, som man jo ikke kan bruge igen senere. Men hvor meget og hvor lidt, det kommer til at handle om, afgør varigheden af de svenske restriktioner. Og når normaliteten igen har indfundet sig, skal vi lave et samlet regnestykke for, hvor meget sejladsen med Povl Anker egentlig har kostet, og dermed kan vi se, hvor stort trækket har været på den pulje.

Altså, den fjerde afgang vil ikke blive berørt, men antallet af ekstraafgange under spidsbelastninger kan blive det?

– I princippet ja, siger Jesper Maack.

 


Kun få passagerer på Povl Anker

Povl Anker er blevet indsat på dagtur mellem Rønne og Køge efter at Sverige lukkede grænsen, hvilket betyder, at kun folk med bopæl på Bornholm (og få andre grupper) kan bruge Rønne-Ystad-ruten og benytte Sverige som transit til det øvrige Danmark.

Færgen kan normalt rumme 1.409 passagerer, så man kan konstatere, at der er god plads i disse dage, hvor den sejler med kun en brøkdel af sit potentielle antal kunder.

Bornholmslinjen oplyser, at antallet af passagerer er som følger, idet der for endnu ikke sejlede afgange er tale om bookinger:

• 26. januar – Rønne-Køge: 20, Køge-Rønne: 65.

• 27. januar – Rønne-Køge: 31, Køge-Rønne: 112.

• 28. januar – Rønne-Køge: 41, Køge-Rønne: 174.

• 29. januar – Rønne-Køge: 54, Køge-Rønne: 196.

• 30. januar – Rønne-Køge: 50, Køge-Rønne: 56.

• 31. januar – Rønne-Køge: 123, Køge-Rønne: 86.

Rederiet regner gerne med, at der er to-tre passagerer pr. bil, så man kan konstatere, at der også er god plads på vogndækket.