Til Bornholms Tidende har kommunikationschef i Bornholmslinjen Jesper Maack oplyst, at pengene til Povl Ankers sejlads kommer fra det, han kalder "frekvenspuljen". Den opstod, da Transportministeriet i 2018 satte penge af til, at Rønne-Ystad-ruten kunne få en fjerde daglig afgang, men hvor det senere viste sig, at rederiet kunne drive denne afgang "mere omkostningseffektivt" end ventet.
Dermed var der nogle penge til overs, som blev brugt til at lave flere hundrede ekstra afgange med hurtigfærgen Max, når behovet for det var der. Ifølge Jesper Maack kommer pengene til Povl Ankers nuværende sejlads altså fra denne pulje, og han slår fast, at de penge, der bliver brugt nu, jo ikke kan bruges igen senere.
Thomas Thors, der er jo ikke tale om nye penge, det er vel penge fra det, som kommunikationschef i Bornholmslinjen Jesper Maack kalder frekvenspuljen, og som stammer fra den fjerde daglige afgang, som blev indført i 2018?
– Nej, sådan har jeg ikke opfattet det. Jeg har opfattet, at der ligger penge, som kan dække udgifterne til sejladsen med Povl Anker, og at det ikke kommer til at påvirke muligheden for ekstra afgange om sommeren. Vi har spurgt direkte, om det ville påvirke de ekstra sejladser om sommeren og har fået svaret, at Povl Ankers sejlads bliver dækket af penge, som er til rådighed. Det er det nærmeste, jeg kan komme det, siger Thomas Thors.