– Det har jeg ingen idé om. Man må aftale nærmere, hvad der er mest hensigtsmæssigt. Men som det fremgik af det seneste møde i Trafikkontaktrådet, så har Bornholmslinjen ikke brugt den T-foil, der er blevet monteret på Express 1, særlig meget, for det er først nu, besætningerne på Bornholmslinjens skibe er ved at finde ud af, hvordan de skal sejle i Østersøen. Står det til troende, må man sige, at det for det første er et mærkværdigt rederi, der overtager en opgave og skal bruge tre-fire år på at finde ud af, hvad opgaven består i, men for det andet, at man altså kan gøre meget i Østersøen, hvis man sejler på den rigtige måde.
– Sådan nogle ting må man blive klogere på, så man kan finde ud af, hvor man skal lægge et eventuelt nyt færgeleje, som kan benyttes, hvis det bliver nødvendigt – og finde ud af, om det overhovedet er en farbar vej at gå. Men jeg har også over for både regeringen og mine egne argumenteret for, at vi måske over for den svenske regering skulle lufte den her idé lidt højere, så også svenskerne hører, at vi overvejer at lave en direkte rute. På den måde får vi en presbold over for svenskerne i forhold til en forhandling om en transportkorridor, siger Peter Juel-Jensen og tilføjer:
– Som det er nu, svarer det til at have et hus liggende for enden af vejen, men ikke have vejretten. Og den ret må vi forsøge at kæmpe tilbage.