Øget underskud hos Begravelse Bornholm

Øget underskud hos Begravelse Bornholm
Camilla Mikkelsen besluttede i 2017 at lægge en bedemandsforretning til sin blomsterbutik, Holst Blomster, i Nexø. Selvom bundlinjen i år og sidste år har vist  minus, mener indehaveren selv, at det går godt, og hun ser lyst på fremtiden. Arkivfoto: Berit Hvassum
Mandag 22. marts 2021 • 18:00
Mandag 22. marts 2021 • 18:00

REGNSKAB

Underskuddet hos Begravelse Bornholm ApS i Nexø er ikke blevet mindre det seneste år. Det viser den seneste årsrapport, som er indrapporteret for nylig.

Regnskabet gælder for perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2020 og viser et minus på 44.767 kroner. Året forinden lød underskuddet kun på 7.998 kroner.

Virksomheden har med det seneste års resultat en egenkapital på 61.194 kroner.

To årsager

Ejer af Begravelse Bornholm og bedemand Camilla Mikkelsen peger på to ting, der er medvirkende til, at underskuddet er vokset.

Det ene er, at hun tidligere på regnskabsåret havde en franchaiseaftale med Danske Begravelser, som hun dog nu er trådt ud af.

– Og det koster jo nogle penge at være med i sådan en franchaise, siger Camilla Mikkelsen

Den anden årsag, Camilla Mikkelsen peger på, er, at der ganske enkelt har været flere dødsfald fra marts 2020 til marts 2021. Og det kan hun have en pointe i. Politiken har tidligere berettet om, hvordan tal fra Statens Serum Institut viser, at dødeligheden i Danmark i de første 30 uger af 2020, var på sit laveste niveau siden 2015, ligesom at antallet af døde også lå under det forventede. Tal fra Danmarks Statistisk viser således, at der fra uge 10 2020 til uge 10 2021 har været 583 døde på Bornholm.

– Så underskud til trods, synes jeg, det går godt, og jeg ser lyst på fremtiden, siger Camilla Mikkelsen.

Camilla Mikkelsen er også indehaver af Holst Blomster i Nexø, men trådte i august 2017 også ind i bedemandsbranchen.

– Jeg synes, det var spændende, og jeg var jo startet op som blomsterhandler, da jeg overtod mine forældres butik, og jeg ser en fordel i at forene de to brancher. Det giver god synergi-effekt, og det hjælper de pårørende i at bestille det hele på én gang. Altså de kan sidde og tale med bedemanden og få ordnet blomsterne samtidig, siger Camilla Mikkelsen.

Hvordan er det at gå fra at betjene blomsterkunder det ene øjeblik til at skulle tage sig af pårørende til en afdød det næste?

– Det er en lidt svær balancegang. For det ene øjeblik man møder folk inde i blomsterforretningen og er en glad og positiv blomsterdame, og det næste skal man tale med folk om dødsfald. Men jeg synes faktisk, det fungerer godt. Jeg er rigtig glad for, at jeg tog den beslutning, fordi det ligger godt til mig at være bedemand.

– Jeg synes ikke, der er ikke nogget skræmmende eller uhyggeligt i det. Jeg synes bare, det er rart at kunne hjælpe mennsker, der har brug for hjælp i en svær tid, siger Camilla Mikkelsen.



FÅ ABONNEMENT