Enhver, der har fulgt børn og unge, har set, hvordan dvaskheden har truet med at indtage kroppe, der i stigende grad trængte til at blive rørt. Og hvis man har fulgt bare nogle minutter af sit barns online-undervisning, så er det også ret tydeligt på kropssproget, at det altså bare ikke er det samme. Hele den spontane glæde, når klokken ringer til frikvarter, mødet med vennerne… Som jo i barnets liv er det vigtigste. Det var væk. Og nu er det tilbage! Det er en fest!
Vi bliver sociale væsner af at være sammen og regulere i forhold til hinanden. Vi interagerer på baggrund af iagttagelser i direkte samspil med hinanden. Der ligger enormt megen kommunikation i et henkastet blik eller en stemme, der ændrer sig.
Det kan godt være, at pædagogiske eksperter mener, at videnstabet under online-undervisning ikke er så stort hos de fleste grupper af børn og unge. Men den åbning, der er kommet nu, hvor øjne kan møde øjne, hvor lærerne kan mærke stemningen i klassen, er helt afgørende for både dannelsen og livsglæden.