Kontaktrådet: Giv os Express 2 i stedet for Max

Kontaktrådet: Giv os Express 2 i stedet for Max
Max Mols (billedet) er for lille, mener Kontaktrådet for trafikbetjeningen af Bornholm, som ønsker den skiftet ud med den større Express 2. Arkivfoto
TRANSPORT | BORNHOLM | ABONNENT | 13. SEP 2021 • 16:00
TRANSPORT | BORNHOLM | ABONNENT
13. SEP 2021 • 16:00

Hurtigfærgen Max Mols er for lille, mener Kontaktrådet for trafikbetjeningen af Bornholm.

Kontaktrådet for trafikbetjeningen af Bornholm er ved at udfærdige en henvendelse til Transportministeriet efter sit møde i sidste uge, hvor Molslinjen/Bornholmslinjen foreslog nogle måder til at løfte passagerkapaciteten i højsæsonen.

Rederiet foreslog på mødet at indsætte en ekstra dobbelttur med Povl Anker om lørdagen, samt at hurtigfærgerne Express 1 og Max om søndagen sejler en ekstra femte dobbelttur hver.

Dertil kommer på grund af stor efterspørgsel på skolerejser også i alt otte ekstra afgange med hurtigfærgen Max næste år i henholdsvis maj, juni og september.

– Vi drøftede Molslinjens udspil på Trafikkontaktrådets møde i sidste uge, og nu formulerer vi et forslag til en skrivelse, vi kan sende til Transportministeriet, og som medlemmerne af rådet først skal godkende, siger formanden for Kontaktrådet, Thomas Thors.

– Det, jeg helt overordnet kan sige, er, at vi ønsker, at Bornholm bliver tilgodeset på den måde, at vi i 2022 i de særligt trafikbelastede perioder har Express 1, som det er tilfældet nu, og som supplementsfærge får Express 2. Vi mener, at Max, som vi nu har, er for lille rent kapacitetsmæssigt, så vi ser gerne, at vi får Express 1 og 2, indtil vi får den nybyggede Express 5, som vi så gerne ser suppleret med Express 1.

Så vidt jeg forstår, siger Molslinjen, at Express 1 skal sejle på Kattegat, men det er altså det, I vil foreslå Transportministeriet?

– Ja, det er det, vi udtrykker som vores forventning, fordi vi mener, at der – specielt i weekenderne i højsæsonen – er en begrænsning på antallet af mennesker, der kan komme til og fra Bornholm, siger Thomas Thors.