Kristoffer Gravgaard anerkender, at udfordringen er stor.
– Da jeg kom ind i medieverdenen, var den etablerede del ekstremt forkælet. Vi havde både et annoncemarked og et abonnementsmarked, som var en rigtig god forretning. Det har virkelig ændret sig. I dag er de betalende læsere i stor grad forsvundet, annoncerne er i endnu større grad forsvundet, og pludselig kan vi se, at nyhedsredaktørens mavefornemmelse ofte tog fejl.
En avis som folk vil betale for
De digitale mediers opkomst har til gengæld givet medieproducenterne en hidtil uset indsigt i læsernes adfærd. I de første år fokuserede man på antallet af klik for at lure, hvad læserne interesserede sig for, men den tilgang er allerede forældet, siger Kristoffer Gravgaard.
– Nu kigger man meget mere på, om folk læser det. Deler de, kommenterer de? Er det så godt, at de vil bruge tid på det? For så har det en værdi for dem.
Noget af det allermest interessante for et abonnementsmedie som Bornholms Tidende er ifølge Kristoffer Gravgaard, om det er abonnenter, der er inde på sitet, eller om det er nogen, der er på vej til at blive abonnenter.