Leder: Tidende skal være fællesskabende

Leder: Tidende skal være fællesskabende
Tidende skal i endnu større grad i fremtiden være det fællesskab, der hver dag skaber og udvikler Bornholm, mener Kristoffer Gravgaard, ny ansvarshavende chefredaktør på Bornholms Tidende. Foto: Jens-Erik Larsen
LEDER | BORNHOLM | 1. SEP 2021 • 19:00
LEDER | BORNHOLM
1. SEP 2021 • 19:00

Kære Bornholm

Jeg har i dag fået æren af at tiltræde som chefredaktør for Tidende. En dejlig avis for et fantastisk samfund, men med en forfærdelig bladøkonomi. Det skal vi rette op på, hvis Bornholm fortsat skal have sit eget dagblad og fællesskab.

Nøglen til et fremtidigt stærkt Tidende er flere medlemmer eller abonnenter, der vil støtte og gerne også udvikle fællesskabet på Bornholm. Tidende skal i endnu større grad i fremtiden være det fællesskab, der hver dag skaber og udvikler Bornholm.

Vi på redaktionen skal tjene jer med viden, der gør jer i stand til at træffe bedre valg om alt fra indkøb og kulturbegivenheder til runde fødselsdage, weekendplaner og kommunalvalg. Vi skal også skabe kritisk journalistik om det, der betyder noget for Bornholm. Vi skal bruge kræfter på at hjælpe hele øen med at kigge magthaverne i kortene både de kommercielle og de demokratisk valgte. Som den sidste vigtige ting skal vi passe og pleje den debat, der er afgørende for et stærkt demokratisk samfund som Bornholm.

Kritisk journalistik, nyttig information og udviklende debat er det bornholmske kinderæg. Det skal styrke fællesskabet på Bornholm.

Vi skal skabe det bornholmske kinderæg i et samarbejde ikke bare på redaktionen, men på hele Bornholm. I er eksperterne i, hvad I har brug for af viden, kritisk journalistik og debat, og ofte ved I også mest om jeres områder. Tøv ikke med at ringe eller skrive til redaktion@tidende.dk, din yndlingsjournalist eller direkte til mig med tanker, tip, viden eller undren. Vi vil være der for jer og for det bornholmske fællesskab.

I den kommende tid vil vi tage på feltundersøgelser og interviewe både frafaldne og nye medlemmer om, hvad det bornholmske fælleskab Tidende er og skal være. Det vil vi bruge til at skabe en endnu bedre avis, og vi vil dele de input, vi får om det bornholmske fællesskab, med jer.

Jeg er ny i det bornholmske fællesskab, selvom jeg har været sommerbornholmer med abonnement på Tidende en gang om måneden i de seneste seks år og inden da nydt mange ferier her. Jeg håber at blive en nyttig del af fællesskabet, og jeg vil gøre alt for, at vores Tidende støtter op og hjælper Bornholm med at blive en endnu bedre og mere fællesskabende bæredygtig ø.