Ingen Polens-færge eller både til kaj: 'Mindre overskud er meget tilfredsstillende'

Ingen Polens-færge eller både til kaj: 'Mindre overskud er meget tilfredsstillende'
Nexø Havn har et mindre overskud end forrige år. Arkivfoto: Berit Hvassum
Fredag 16. april 2021 • 16:37
Emilie Jensen
Journalist
Fredag 16. april 2021 • 16:37

ERHVERV

Trafikken fra Nexø Havn og ud i Østersøen har det seneste år været noget mere stille end normal. Både private både, der lægger til kaj i sommeren har været minimal, ligesom afgangene med Polens-færgen har været ikke-eksisterende. Og det har man godt kunne mærke i budgettet, fortæller administrerende direktør i Nexø Havn A/S, Carsten Andersen:

– Polens-færgen har været lukket ned, så der har vi mistet en kvart million i nettoindtægt. Og derudover har vi også mistet en del på fiskeriafgifter, for vi har jo været presset af, at Østersøen har været 'lukket', fordi der er fuldstændig lukket for torskekvoter. Så dem mangler vi jo.

Virksomheden har netop aflagt et regnskab, der dækker perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2020. Den har givet et overskud før skat på 380.838 kroner. Det foregående regnskab viste et større resultat på 1.099.922 kroner.

Virksomheden kan, ligesom så mange andre, ikke se sig fri for at være mærket af coronakrisen, siger direktøren:

– De her ting er rent coronabetinget. Vi kunne heller ikke have gæster ind fra Polen, Tyskland og Sverige, for så skulle de jo i karantæne, og så kommer de jo ikke til Nexø Havn, så de gæster har stort set været ikke-eksisterende.

– Så set ud fra de parametre, er det forventeligt, selvom det ikke er tilfredsstillende – men der har jo været corona. Og ud fra et år med corona, synes jeg, det er meget tilfredsstillende.

Ingen Polens-færge endnu

Coronaen trækker også sine lange tråde ind i 2021, og er blandt andet årsag til, at Polens-færgen, Jantar, ikke er på havet endnu.

Tidligere har Carsten Andersen fortalt til Bornholms Tidende, at færgen til og fra Polen typisk har mellem 100 og 150 passagerer pr. afgang udenfor højsæsonen. I juli og august kommer mange afgange normalt op på de 300 passagerer, der er det højeste antal, som færgen Jantar må sejle med.

– Polens-færgen er ikke startet endnu, som den ellers plejer i starten af april. Jeg har haft et par møder med den polske redder, men i Polen ser situationen værre ud end i Danmark, så jeg ved ikke, om den kommer op at køre i øjeblikket, og hvis den ikke kommer op at køre, så mister vi tilsvarende penge.

Færgen mellem Nexø og Kolobrzeg plejer at sejle fra april til oktober og har de seneste år haft op til 34.000 retursejlende i det tidsrum.

Penge man altså godt kan mærke mangler, når mindre både samt Jantar normalt lægger til og betaler for overnatninger i Nexø Havn, fortæller direktøren:

– Bådende betaler for overnatninger, og Polens-færgen betaler cirka en kvart million om året for at få lov til at lægge til. Vi har jo de samme driftsomkostninger, uanset om de kommer eller ej.

Folk på venteliste

Hvor der tilgengæld er fuld hus, er i virksomhedens bygninger, som lejes ud, fortæller Carsten Andersen:

– I øjeblikket er vi så privilegerede, at alle vores bygninger er lejet ud i Nexø Havn, og folk er på venteliste. Så det kører på det maksimale med en indtjening på arealleje og bygningsleje. Det er meget positivt.

Og nu hvor havnen i øjeblikket har venteliste, henviser de interesserede lejere til andre steder på øen, så de kan få deres ønske opfyldt og bliver på øen, lyder det fra direktøren.

Men selvom der er tale om et overskud fra et coronaramt år, og vi begynder at bevæge os mod en mere almindelig hverdag, så tør virksomheden ikke at satse alt for stort:

– Vi har budgetteret med et lille overskud i år, for vi vidste ikke med corona. Derfor har vi budgetteret lidt konservativt.

 

FÅ ABONNEMENT