I Sandvig kører der biler på cykelstien: 'Vi går i aktion, hvis bommen bliver flyttet'

I Sandvig kører der biler på cykelstien: 'Vi går i aktion, hvis bommen bliver flyttet'
Sådan ser indgangen til stien ud med bom. En bom der har været både kørt ned og fjernet. Forbudstavlen er også gammel, og det har måske også givet anledning til forvirring. Foto Jacob Jepsen
TRAFIK | SANDVIG | ABONNENT | 14. AUG 2021 • 08:00
TRAFIK | SANDVIG | ABONNENT
14. AUG 2021 • 08:00

Er det en cykelsti? Er det en vej? Der har i en periode været en del palaver angående den vej, der i gamle dage var en jernbanelinje. De dage er for længst ovre, og hvor der før kørte tog, kører nu cykler. Men på det seneste har der også været både biler og lastbiler. Det fortæller bekymrede borgere, der bor op til stien. Og lad os lige med det samme slå fast med syvtommersøm. Det er en cykelsti. Det bekræfter Palle K. Tourell, der er leder af afdelingen for veje, havne og beredskab hos Bornholms Regionskommune.

Bekymringen er opstået blandt borgere i Sandvig, da flere har observeret mere trafik på deres cykelsti. Det bekymrer dem blandt andet, fordi cykelstien benyttes af rigtig mange skolebørn, familier og turister, der cykler og går på stien. Det er nemlig store lastbiler, de har observeret, men også mindre biler, der har brugt vejen. Og lige pludselig er cykelstien begyndt at blive trafikeret.

Ved grustiens start har der været en bom sat op. Den bom har været fjernet og også kørt i stykker, da flere sommerhuse i området er ved at blive bygget, og det kræver, at de store lastbiler kan komme til. Derfor har man valgt at give dem adgang og tilladelse til at køre på cykelstien, indtil en anden løsning bliver fundet. Nu er der bygget en vej bagom sommerhusene, hvor de store lastbiler kan køre. Men borgerne observerer stadig bekymrende meget trafik på stien.

– Det har jo alle dage været en cykelsti. Stien bliver benyttet af børn, der cykler i skole. Det er en smal vej. Vi risikerer at se at flere og flere biler komme til at bruge den her smalle sti, der altså er en cykelsti. Lige pludselig at have biler, der kører, er en stor ændring, siger Rie Hansen, der er formand for Foreningen Sandvig

Rie Hansen fortæller, at de i foreningen har fået flere henvendelser fra borgere, der er bekymrede over at se, at cykelstien benyttes af biler og lastbiler.


Illustration: Christina Skovmose

Delvis tilladelse

Der er måske tale om en snebold-effekt eller ren uvidenhed. Folk ser, at cykelstien benyttes af større trafikanter. Det kan være gas- og vaskeribiler for The Falcon Hotel, der har brug for adgang ved hjælp af denne sti – og de har en tilladelse til det. Derfor kan flere fristes til at tro, at stien må benyttes af biler. Især hvis der ingen afspærring er, eller hvis skiltningen er dårlig, hvilket noget tyder på, at den er.

Flere borgere spekulerer i, at det blandt andet er flere af gæsterne til The Falcon Hotel, der benytter sig af sig stien, og at hotellet nærmest opfordrer gæsterne til at bruge stien. Men det kan medejer af hotellet, Mette Tiensuu blankt afvise.

– Vores gæster har ikke benyttet vejen, hvad vi ved af. Jeg kan ikke garantere for, hvad de gør på egen hånd. Men vi siger ikke til gæsterne, at de må bruge vejen, og de får ikke nøglen til bommen af os. De eneste, vi siger, må køre der, det er håndværkere og lastbiler med møbler, siger Mette Tiensuu.

I starten af stien var der i sin tid sat en bom op, så netop biler ikke kunne komme igennem. Men den bom har af flere omgange været fjernet, kørt i stykker og sat op igen. Og tilsyneladende har forvirringen omkring brugen af stien været total. Også hos kommunen har de fået henvendelser fra borgere, der både undrer sig og er bekymrede. Det fortæller Palle K. Tourell.

– Først og fremmest kan jeg sige, at den er registreret som cykelsti. Vi har også fået en del henvendelser fra borgere, der beretter om, at de ser trafik på vejen, som ikke burde være der. Det har vi kigget på.

– Det er et uheldigt tilfælde her, fordi vi har en dårlig sammenblanding af cyklister og biler på lidt plads, siger lederen af afdelingen for veje i regionskommunen.

Et forsøg på løsning er fundet

Derfor bliver der nu igen sat en bom op, der er første skridt på vejen – eller skulle man sige cykelstien. Bommen placeres for enden af grusstien, hvor den bliver til asfalt, forklarer Palle K. Tourell.

Han siger også, at en del af forklaringen på trafikken er dårlig skiltning. Ved stiens start står der en forbudstavle, hvor der står 'knallertkørsel forbudt'. Nogle synes måske, at det er indlysende, at biler derfor heller ikke må køre der. Andre gør det tydeligvis ikke. Ellers er de i hvert fald ligeglade.

– Vi pillede den tidligere bom ned, fordi maskiner til sommerhuse og så videre skulle have mulighed for at komme til. Men vi kunne se, at det betød, at andre ikke-legitime køretøjer brugte vejen også. Så vi håndterer sagen. Den nye bom bliver sat op længere nede ad stien, hvor den bliver smal, så lastbiler med legitimt formål ikke kan køre igennem, siger Palle K. Tourell.

Derudover kommer der flere løsninger til inden for de næste to måneder, der meget gerne skulle afhjælpe problemet, forklarer Palle K. Tourell. Blandt andet skal skiltningen ved stien ændres.

– Den fremtidige løsning betyde som sagt, at nede ad stien kommer der en bom. På det første stykke kommer der et skilt, hvor der står ærindekørsel til hotellet er tilladt. Det gælder dog ikke gæster. Der er ingen tvivl om, at den skiltning vi har der nu, den skal gentænkes. Vi vil derfor gerne, at det første stykke bliver skiltet, så det fremgår, at man ikke må køre der. Så vi gør det ulovligt at køre i bil eller lastbil på strækningen, hvis ikke man har ærindekørsel til hotellet. Og med ærindekørsel menes der lastbiler, der kører med gas og så videre til hotellet, siger Palle K. Tourell.

Men det er altså ikke en løsning, der falder i god jord hos nabo til stien, Bente Madsen, der vil have bommen rykket tilbage til starten af grusvejen, så det slet ikke bliver muligt for biler at komme til stien.

– Hvis bommen er væk, så er det jo lige meget med skiltningen. Tror du, at det bliver respekteret? Det tror jeg nemlig ikke. Det er simpelthen ikke godt nok. Gasbiler og vaskeribiler kommer igennem, og de har nøgle, det har aldrig været et problem. Det er de eneste biler, der har lov til at bruge den, og det skal de have lov til, siger Bente Madsen.

Bente Madsen oplever selv, at trafikken har været voldsom, når bommen i perioder har været væk. Derfor mener Bente Madsen, at bommen er den eneste løsning. Og hun har tænkt sig at arbejde for sin sag.

– Det må ikke ske det, at de rykker den. Skilte respekterer folk ikke. Jeg vil have den bom, der er her. Den skal blive for enden af grusvejen. En bom med hængelås på.

– Vi går i aktion på det her, hvis bommen bliver flyttet. Det må ikke ske. Det er vores version. Problemet ligger i, at når bommen ligger ned eller bliver kørt ned, så er der jo masser af trafik lige pludselig. Derfor giver det ingen mening, at man vil flytte bommen længere ned, så man giver mulighed for trafik, siger Bente Madsen.