Omdiskuteret grussti i Sandvig er blevet asfalteret: 'Det er stadig en cykelsti'

Omdiskuteret grussti i Sandvig er blevet asfalteret: 'Det er stadig en cykelsti'
Cykelstien blev asfalteret i sidste uge, og inden længe vil der blive sat en ny bom op her. Foto: Jens-Erik Larsen
BYUDVIKLING | SANDVIG | ABONNENT | 28. SEP 2021 • 11:00
BYUDVIKLING | SANDVIG | ABONNENT
28. SEP 2021 • 11:00

Førhen observerede naboer tung trafik på cykelstien, der var af grus. Nu er den blevet asfalteret, og samme naboer frygter at det betyder mere trafik. Men det er stadig en cykelsti, lyder det fra BRK.

Omdiskuteret cykelsti i Sandvig er blevet asfalteret. Cykelstien, der er et gammelt jernbanespor, starter ved Markvejen i Sandvig og slutter ved Vestergade i Allinge. Det første stykke af stien fra Markvejen har indtil nu været en grussti, men nu skal man ikke frygte mudrede fødder og farlige huller i gruset, når man går eller cykler. Nu er overfladen jævn og sort af nylagt asfalt.

Selvom det til forveksling kan ligne en vej, slår Bornholms Regionskommune fast, at vejforholdene med asfalteringen ikke ændrer sig. Derfor forbliver det en cykelsti, og kun køretøjer med særlig tilladelse kan benytte sig af stien. Det drejer sig blandt andet om en gas- og vaskeribil til Hotel Falcon, men også enkelte lastbiler til det igangværende byggeri af tre sommerhuse på Markvejen, fortæller Morten Ginnerskov Hansen, der er sagsbehandler hos vejmyndigheden i Bornholms Regionskommune.

Udgangspunktet er, at det stadig er en cykelsti.

Morten Ginnerskov Hansen, sagsbehandler hos vejmyndigheden i BRK

Der har blandt flere borgere i Sandvig og på Facebook været en vis frygt for, at cykelstien blev til en vej. Men det kan Morten Ginnerskov Hansen altså afkræfte.

– Udgangspunktet er, at det stadig er en cykelsti. Der er især to grunde til, at vi har asfalteret den. Det er for at imødekomme en masse henvendelser og ønsker, og det er i forhold til at lette vedligeholdelsen af cykelstien. Asfalteringen af stien vil der være en god driftsøkonomi i fremadrettet, siger han.


Sådan så stien ud, inden der blev lagt ny asfalt. Den nye type af bom gør, at cyklister ikke skal cykle udenom, men imellem bommene. Foto: Jacob Jepsen

Biler med tilladelse

Grunden til, at cykelstien i indledningen bliver kaldt omdiskuteret, er, fordi Bornholms Tidende tidligere har beskrevet, at naboer til stien har observeret mere trafik på stien. Her kørte også biler og lastbiler på cykelstien, hvilket kan være en farlig cocktail af trafikanter på en cykelsti.

The Falcon Hotel erkendte, at de havde stået for dele af trafikken med lastbiler, da de ellers ikke kan få store leverancer til hotellet. Trafik de ikke havde søgt om tilladelse til. Det kræver det dog fremadrettet, hvis man vil benytte sig af den nu asfalterede cykelsti. Hotellet har kun tilladelse til, at gas- og vaskeribil kan bruge stien.

– Lejlighedsvist er der mulighed for, at byggeriet af sommerhuse på Markvejen kan komme til på stien, og Hotel Falcon kan få varer ind. Hvis de skal have særlige leverancer ind, så skal de selvfølgelig søge en tilladelse til det, siger Morten Ginnerskov Hansen.

Bom! Problemet er væk

For at stoppe den ulovlige og uønskede trafik på stien, har naboerne til stien efterspurgt en bom. Først fik de at vide, at den kom, men den blev placeret længere nede af stien, hvilket skabte stor utilfredshed, da det muliggjorde, at biler kunne køre til og fra hotellet og sommerhuse. De utilfredse stemmer er blevet hørt, og en ny bom skal nu placeres, hvor den tidligere også stod. Helt ud til Markvejen.

– Vi kan fortælle, at der kommer en bom op. Indledningsvis bliver den placeret som den gamle, hvor den har stået helt ud til Markvejen, og det er formentlig også der, at den ender med at blive stående, men vi skal have drøftelser med relevante parter, om det giver mening at stille den et andet sted, siger Morten Ginnerskov Hansen.

Bommen bliver en "dobbeltbom" af den slags, der danner en sluse for cyklister, der skal zigzagge sig igennem. Men den tillader ikke biler at køre igennem. Medmindre de har en nøgle til låsen, der bliver sat på bommen. Og opsætningen af bommen kan ske meget snart, regner Morten Ginnerskov Hansen med.

– Vi sætter den op ligeså snart, at bommen kommer hjem. Den er bestilt for tre uger siden, så den burde være på trapperne, siger han.


Illustration: Christina Skovmose