Fra friskolens start og mange år frem var der to skoler i Østerlars.
Den kommunale folkeskole og friskolen. Men i 2015 besluttede Bornholms Regionskommune at lukke folkeskolen, og Friskolen Østerlars var pludselig den eneste skole i byen.
Det fik betydning for friskolen. De mistede en god samarbejdspartner i folkeskolen og fik samtidig en anderledes dynamik i friskolens forældregruppe.
– Jeg synes, vi kom til at mangle det brede billede af en skole i byen. Vi har kunne mærke det her hos os på den måde, at vi gik fra at være en skole, som forældrene valgte til ud fra et værdigrundlag til nu at være blevet den lokale skole. Det er jo vores forældre, der driver skolen. Det er deres engagement og motivation i skolen, der driver værket. Den har været en smule dalende, fordi vi også lige pludselig fik elever fra den lokale skole, hvor forældrene jo ikke havde valgt os kun for værdigrundlaget, men fordi vi ligger lige ved siden af. Det kan vi mærke i forhold til det engagement, de har i skolen. Vi skal trække lidt hårdere i linen og motivere forældrene på en anden måde, end hvad vi har skulle tidligere, fortæller Kira Lintrup Jensen.
Skal motivere forældrene lidt mere i dag
Selvom forældreengagementet nogle gange skal trækkes frem, er Friskolen Østerlars stadig forældrenes skole, og der er ifølge Kira Lintrup Jensen fortsat nogle meget engagerede forældre.
– Når jeg snakker med mine kolleger på lilleskoler andre steder i landet, så har vi jo topmotiverede forældre hos os. Det er måske bare ikke lige på arbejdsdagene, hvor vi fysisk kan se, at de giver noget. Men lige nu har vi for eksempel klassefest i mellembygningen, og alle har en ret med til den fælles buffet. Det er der ingen forældre, der bakker ud af. Så på den måde er de der, når vi beder om det. Vi har også næsten 100 procent fremmøde på alle forældremøder. Det kan vi høre, at der er mange andre skoler, der ikke har. Så på den måde er de jo engagerede, men det er nok et tilvalg, hvad man engagerer sig i, siger hun.
På Friskolen Østerlars skal hver familie lægge 12 arbejdstimer om året, og hvis man ikke kan få det til at gå op, kan man betale et beløb for de timer, man ikke kan deltage i arbejdet på skolen, fortæller Kira Lintrup Jensen.
På den måde bidrager alle forældre, men det er ifølge skolelederen især den fysiske indsats, skolen har brug for.
– Forældrene er jo lidt vores praktiske grise. Som pedellen siger, så vil han hellere have 50 mand, der møder op på dagen, end han vil have pengene, for han kan ikke gå ud og leje en elektriker for det beløb. Så vi prøver også fra skolens side at lure, hvilke kompetencer vores forældre har, så vi kan motivere dem til at bidrage. Nu ved vi for eksempel, at vi har en far på skolen, der er sindssygt dygtig til lyd og scene, så ham bruger vi altid til forestillingerne. På den måde fungerer det jo godt for alle, siger hun.