Betragter du denne indkaldelse fra Transportministeriet som et ønske om at evaluere kontrakten?
– Nej, jeg tror bare, det generelt handler om, at Benny Engelbrecht samler forligskredsen. Vi har flere hængepartier, og jeg tror, at det her skyldes, at han vil orientere om, at Express 5 bliver forsinket, sådan som Molslinjen for nylig meldte ud, og hvad konsekvenserne af det bliver. I den forbindelse synes jeg, det er relevant, at forligskredsen taler om, at netop at Molslinjen fortalte, at rederiet ville bygge den nye store færge, var baggrunden for, at vi forlængede udbuddet med to år til i alt 12 år i en tillægskontrakt (se også boks, red.).
– Nu bliver færgen så forsinket, og hvad bliver konsekvenserne af det? Det skal jo nok være vores løftestang i forhold til, at man indsætter mere materiel på Bornholm fra rederiets side. Når vi fra Venstres side nikkede til de to ekstra år, skyldes det jo, at vi regnede med det kapacitetsløft, som nu bliver forsinket.
Men ifølge tillægskontrakten kan rederiet ikke holdes ansvarlig, hvis forsinkelsen skyldes udefrakommende årsager, og her skyldes forsinkelsen, at værftet har haft problemer grundet coronasituationen?