– Det, jeg håber på at få ud af mødet, er, som jeg også skrev i min motivation for at ministeren skal samle forligskredsen, at vi får diskuteret, at vi allerede nu tilsyneladende rammer kapacitetsloftet på færgerne, siger Peter Juel-Jensen.
– Og i og med, at det har vist sig, at den nye store hurtigfærge, Express 5, bliver forsinket, giver det en ekstra udfordring, når det kommer til passagerer og biler over Rønne-Ystad. Samtidig er køgefærgen jo også rimelig fyldt i forhold til godset, og dermed har vi faktisk lagt låg på Bornholms vækstmuligheder. Derfor er vi tvunget til at fremskynde den evaluering, som er indbygget i færgeforliget. Vi skal vurdere udfordringen og se på, hvilke handlemuligheder vi har.
Løftestang
Betragter du denne indkaldelse fra Transportministeriet som et ønske om at evaluere kontrakten?
– Nej, jeg tror bare, det generelt handler om, at Benny Engelbrecht samler forligskredsen. Vi har flere hængepartier, og jeg tror, at det her skyldes, at han vil orientere om, at Express 5 bliver forsinket, sådan som Molslinjen for nylig meldte ud, og hvad konsekvenserne af det bliver. I den forbindelse synes jeg, det er relevant, at forligskredsen taler om, at netop at Molslinjen fortalte, at rederiet ville bygge den nye store færge, var baggrunden for, at vi forlængede udbuddet med to år til i alt 12 år i en tillægskontrakt (se også boks, red.).