Forsinket Express 5 skal bruges som løftestang

Forsinket Express 5 skal bruges som løftestang
Molslinjen har for nylig meddelt, at Express 5 bliver forsinket og dermed tidligst kan indsættes på Rønne-Ystad i efteråret 2022. Arkivfoto
| ABONNENT | 16. JUN 2021 • 17:06
| ABONNENT
16. JUN 2021 • 17:06

TRANSPORT

Forligskredsen bag det færgeforlig, som ligger til grund for, at Molslinjen i 2016 vandt udbuddet om sejladsen af Bornholm, er af Transportministeriet blevet inviteret "til møde om færgebetjening af Bornholm i Transportministeriets mødecenter tirsdag den 7. september kl. 13.00-14.00", som der står i indbydelsen.

Og det møde ser Venstres bornholmske folketingsmedlem, Peter Juel-Jensen, frem til.

Han har da også, som omtalt i Bornholms Tidende tidligere, presset på for at fremskynde den midtvejsevaluering af kontrakten, som partierne har været enige om skulle finde sted i 2023. Det har han gjort, fordi han mener, at der allerede nu viser sig kapacitetsspørgsmål, både hvad angår fragten og passagererne, som skal adresseres rent politisk.

Ud over Venstre består forligskredsen af Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.

– Det, jeg håber på at få ud af mødet, er, som jeg også skrev i min motivation for at ministeren skal samle forligskredsen, at vi får diskuteret, at vi allerede nu tilsyneladende rammer kapacitetsloftet på færgerne, siger Peter Juel-Jensen.

– Og i og med, at det har vist sig, at den nye store hurtigfærge, Express 5, bliver forsinket, giver det en ekstra udfordring, når det kommer til passagerer og biler over Rønne-Ystad. Samtidig er køgefærgen jo også rimelig fyldt i forhold til godset, og dermed har vi faktisk lagt låg på Bornholms vækstmuligheder. Derfor er vi tvunget til at fremskynde den evaluering, som er indbygget i færgeforliget. Vi skal vurdere udfordringen og se på, hvilke handlemuligheder vi har.

Løftestang

Betragter du denne indkaldelse fra Transportministeriet som et ønske om at evaluere kontrakten?

– Nej, jeg tror bare, det generelt handler om, at Benny Engelbrecht samler forligskredsen. Vi har flere hængepartier, og jeg tror, at det her skyldes, at han vil orientere om, at Express 5 bliver forsinket, sådan som Molslinjen for nylig meldte ud, og hvad konsekvenserne af det bliver. I den forbindelse synes jeg, det er relevant, at forligskredsen taler om, at netop at Molslinjen fortalte, at rederiet ville bygge den nye store færge, var baggrunden for, at vi forlængede udbuddet med to år til i alt 12 år i en tillægskontrakt (se også boks, red.).

– Nu bliver færgen så forsinket, og hvad bliver konsekvenserne af det? Det skal jo nok være vores løftestang i forhold til, at man indsætter mere materiel på Bornholm fra rederiets side. Når vi fra Venstres side nikkede til de to ekstra år, skyldes det jo, at vi regnede med det kapacitetsløft, som nu bliver forsinket.

Men ifølge tillægskontrakten kan rederiet ikke holdes ansvarlig, hvis forsinkelsen skyldes udefrakommende årsager, og her skyldes forsinkelsen, at værftet har haft problemer grundet coronasituationen?

– Ja, men jeg mener stadig, vi kan bruge det som en løftestang. For kontrakten blev forlænget i forventning om en større kapacitet, så jeg kan stadig bringe det frem i forligskredsen. Selv om man ikke kan komme efter rederen, synes jeg, det forpligter forligskredsen til at finde en løsning. Kan jeg ikke rette skytset det ene sted hen, kan jeg rette det det andet sted hen, for så bliver det jo politikerne bag beslutningen, der må reagere. Det vigtigste er ikke så meget at presse Bornholmslinjen, det vigtigste er, at Christiansborg tager stilling til, at manglende kapacitet er et låg på Bornholms udvikling.

Kan ikke vente

Ja, for når rederiet lever op til kontrakten, er det vel politisk, der skal handles?

– Præcis, der er ikke noget at komme efter, hvad det angår. Men vi har godt vidst, at vi på et tidspunkt ville ramme kapacitetsloftet, og derfor lagde man midtvejsevalueringen ind. Nu viser det sig så, at vi allerede er dér i dag, hvor en evaluering er nødvendig.

Endelig påpeger Peter Juel-Jensen, at regeringens nylige infrastrukturudspil taler om 2035.

– Så længe kan vi ikke vente, siger han.

– Så under eventuelt vil jeg også gerne høre om, hvordan vi kan holde hånden under også luftfarten til Bornholm. Skal vi vente til 2035 har vi slet ikke nogen, der flyver til Bornholm, så den debat skal vi have åbnet. 

 


Kontraktgrundlag

Molslinjen og Transport- og Boligministeriet underskrev den 22. oktober 2019 "Tillægskontrakt 2", som blandt andet forlængede aftalen parterne imellem om besejlingen af Bornholm fra 10 til 12 år.

I den kan man blandt andet læse:

"Parterne er enige om, at Molslinjen i første kvartal 2022 får leveret en ny hurtigfærge til indsættelse på ruten Rønne-Ystad. Molslinjen er forpligtet til at indsætte denne nye hurtigfærge hurtigst muligt efter levering og senest i løbet af andet kvartal 2022, som vil overtage den funktion, Molslinjen i sit tilbud beskriver, at Express 1 (Incat 112m) har fra driftsstart den 1. september 2018, jf. Kontraktens bilag 2".

Og videre:

"Molslinjen er forpligtet til løbende at holde Transport- og Boligministeriet orienteret om bygningen af den nye hurtigfærge, herunder om aftalt tidsplan mellem Molslinjen og værft overholdes.

Tillægskontrakt 2 bortfalder ikke ved forsinkelse under forudsætning af, at forsinkelsen skyldes udefrakommende begivenheder og ikke skyldes Molslinjens forhold.

Parterne er enige om, at Express 1 er i drift på ruten som den primære hurtigfærge senest indtil udgangen af 2. kvartal 2022, forudsat at den nye hurtigfærge er klar til indsættelse på dette tidspunkt. Hvis den nye hurtigfærge er forsinket, jf. ovennævnte afsnit, anvendes Express 1, indtil den nye hurtigfærge er klar til indsættelse.

Foruden den nye hurtigfærge sørger Molslinjen for, at der er en hurtigfærge, som varetager den funktion, Molslinjen i sit tilbud beskriver, at Max (Incat 91m) har fra driftsstart den 1. september 2018 (...)".

Samt:

"Efter hovedkontraktens pkt. 3.4 er Transport- og Boligministeriet berettiget til at forlænge Kontrakten med op til 2 år. Transport- og Boligministeriet har besluttet at benytte sig af denne option allerede nu.

Parterne er enige om, at Kontrakten er forlænget med 2 år.