Fængslet chauffør fjernede advarselsskilte kort før Ystad

Fængslet chauffør fjernede advarselsskilte kort før Ystad
Arkivfoto: Jens-Erik Larsen.
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT | 29. DEC 2021 • 17:45
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT
29. DEC 2021 • 17:45

25-årig chauffør kontrollerede ikke sin last, men kørte alligevel en varevogn med produkter fra et fyrværkerifirma om bord på Express 1 uden tilladelse.

– Du møder politiet på kajen. Ved du da, at den ikke er helt god?

Anklager Anne Moe stiller spørgsmålet til den 25-årige chauffør på anklagemængden, der har været i Bornholms Politis varetægt, siden hans store varevogn med fyrværkeri tirsdag formiddag blev standset efter ankomsten til Rønne.

– Både og, svarer den 25-årige mand, der havde kørt fra Grindsted klokken 02.30 for at levere nytårsvarer til XL Byg.

– I kraft af jeg var instrueret i at klappe skiltene sammen, vidste jeg godt, at den var gal.

Den anholdte chauffør var kørt gennem Danmark med skilte, der tydeligt viser andre bilister, at han havde farligt gods i lasten. Men på en rasteplads 20 kilometer fra Ystad fjernede han skiltene, der sidder foran og bagpå varevognen. Dette var han blevet rådet til af en medarbejder fra fyrværkerifirmaet, fortæller han fra anklagebænken. Han nægter sig skyldig med begrundelsen, at han ikke vidste, at han kørte med så meget eksplosivt materiale.

Da varevognen blev afleveret ved hans husstand midt om natten, havde han derimod fået at vide, at lasten bestod af ting som stjernekastere, beskyttelsesbriller og andre nytårseffekter, som han omtaler som "papirvarer".

– Da jeg stod derude, fik jeg at vide, at det var papirvarer, og at NEM-værdien var minimal, ganske få gram, forklarer chaufføren.

NEM-værdien (netto eksplosiv masse, red.) angiver krudtvægten, som Bornholms Politi har opgjort til 178,7 kg.

Chaufføren, der er nyansat i et transportfirma, tog for få uger siden det kursus, der giver tilladelse til at køre med fyrværkerivarer. Anklager Anne Moe antyder undervejs, at chaufføren ikke havde hørt ordentlig efter på kurset, men det afviser chaufføren.

– Åbner du lasten, da du får at vide, at de her advarselsklapper skal lukkes?, spørger anklageren.

– Nej, fordi jeg stoler på menneskene omkring mig, siger chaufføren.

– Jeg er ny mand i firmaet og følte, at det var trukkket ned over hovedet på mig, forklarer han også.

Han erkender ikke at have gennemgået fragtdokumenterne godt nok, inden han midt på natten var draget mod øst.

Via Køge

Størstedelen af fyrværkeriet var certificeret som 1,3G, der under ingen omstændigheder må fragtes med hurtigfærgen. Alt farligt gods skal via Køge, og Bornholmslinjen skal vide klar besked om, hvor meget der er med om bord.

Chaufføren forklarer, at han troede, at det var mindre farlige fyrværkerivarer med såkaldt 1,4S-status, han havde liggende på pallerne. Heller ikke denne type varer kan man tage med på hurtigfærgerne uden tilladelse, hvilket anklageren gjorde chaufføren opmærksom på.

Tirsdag morgen klokken 8.30 var der 221 passagerer inklusive besætningen med fra Ystad. Anklager Anne Moe spørger den sigtede, hvad der ville ske, hvis krudtet i bilen gik af på færgen.

– Det kan komme til at koste mange menneskeliv – i værste tilfælde, svarer chaufføren.

I nattens mulm og mørke

Forsvarsadvokat Morten Hartelius mener, at hans klient bør løslades. Han læser en email højt, som en mand fra firmaet Fyrværkerieksperten sendte til chaufførens chef få timer efter anholdelsen.

– Jeg påtager mig det fulde ansvar og erkender, at jeg har lastet de forkerte kasser på bilen i nattens mulm og mørke, fortæller forsvareren, at sælgeren fra fyrværkerifirmaet angiveligt skulle have skrevet.

Sagen kan også vise sig at få konsekvenser for flere andre implicerede end chaufføren fra transportfirmaet, kan man forstå på anklageren, der af hensyn til kommende afhøringer havde anmodet om at gennemføre grundlovsforhøret bag lukkede døre. Men det ønske afviste dommeren.

Hverken emailen eller chaufførens øvrige forklaringer redder ham dog ud af kattepinen. Dommeren vælger at følge anklagerens anmodning om varetægtsfængsling frem til 10. januar på grund af den store mængde fyrværkeri og det faktum, at det blev sneget om bord på en passagerfærge. Så medmindre landsretten torsdag – for afgørelsen blev kæret på stedet – omstøder kendelsen, bliver fyrværkerichaufføren nødt til at følge afskydningen af nytårsskyts fra en celle i arresten.

De 1,7 ton fyrværkeri, der skulle have været leveret til XL Byg i Allinge og Rønne, er blevet beslaglagt af Bornholms Politi. Der var tale om en restordre, som byggemarkedet skulle have modtaget tidligere på måneden og flere gange rykkede for at få sendt til Bornholm.

Sigtelsen

Den 25-årige chauffør fra Sydjylland er sigtet efter straffelovens paragraf 152, stk. 1 samt for at have overtrådt flere søfartsregler.

"Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed," står der i straffelovsparagraffen.