Indsatsen på efteroptaget drejer sig hovedsageligt om at nå ud til folk gennem forskellige kanaler, fortæller Svende Claus Svendsen.
– Vi bruger de kanaler, hvor man bedst kommer i kontakt med unge og uddannelsessøgende. Det er for eksempel ved brug af facebook-sekventeringer, hvor vi målretter information og gør opmærksom på, at der stadig er plads, siger han og fortæller, at de har gode erfaringer med, at der nok skal komme nogle ansøgere i efteroptaget.
På nuværende tidspunkt kan han dog ikke sige om, der er blevet optaget flere end de syv, da der har været problemer med systemet, så han ikke har kunnet se de nyeste tal.
Svende Claus Svendsen påpeger, at arbejdet med efteroptaget er meget kortsigtet, men at Københavns Professionshøjskole også arbejder på at få flere studerende på længere sigt.
– Vi er i dialog med kommunen og andre interessenter om, hvordan vi laver en god læreruddannelse på Bornholm. Derudover har vi møder en gang om året med skoler og aftagerne på Bornholm, hvor vi prøver at tilrettelægge den gode uddannelse.