– Det er da ærgerligt, men det er jo spillets regler. Men både min advokat og jeg kan konstatere, at vi ikke er enige i det svar, som klagenævnet giver. De lægger vægt på, at kommunen foretog en vurdering af Nordian, inden man tildelte udbuddet. Men det ser vi ikke noget belæg for, det fremgår ikke nogen steder, siger Mark Palmquist, der er ejer af den velkendte vognmandsforretning Gudhjem Bus. Han er foruden siddende medlem i kommunalbestyrelsen, hvor han sidder i Natur-, Miljø- og Planudvalget. Han ønsker at pointere, at han i denne sag taler udelukkende med sin kasket som ejer af Gudhjem Bus.
Modstridende udsagn
Sagen om Nordian startede tilbage i maj, da Bornholms Regionskommune valgte at tildele størstedelen af øens flextrafik til det sjællandske trafikselskab.
Nordian var inden da havnet i mediernes søgelys for sin stærkt kritisable håndtering af flextrafikken i Københavns Kommune. Her var listen af kritikpunkter lang med både forsinkede tidsplaner, skiftende chauffører og en inkompetent drift, der i værste tilfælde endte med, at et handicappet barn blev afleveret på en forkert adresse og siden hentet af politiet.
Københavns Kommune valgte til sidst at opsige sin kontrakt med selskabet. Det var dermed også på den baggrund, at Mark Palmquist valgte at indsende en klage af BRKs mangelfulde håndtering af udbuddet. I klagesagen, som Tidende har fået indsigt i, lyder den centrale anke på, at kommunen skulle have handlet i strid med udbudslovens paragraf 136, når man tildelte Nordian så stor en kontrakt.