Corona i 2020 gør bornholmsrejsen billigere for campingfolket i 2022

Corona i 2020 gør bornholmsrejsen billigere for campingfolket i 2022
Kategorien "bil med anhænger" vil blive billigere til næste år. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
Onsdag 3. februar 2021 • 12:28
Onsdag 3. februar 2021 • 12:28

TRANSPORT

Den helt store billetkategori for færgerejsende til Bornholm er "lav personbil" på ruten mellem Rønne og Ystad. Opgørelsen af gennemsnitspriserne for 2020 viser, at Bornholmslinjen ramte den kategori meget præcist i 2020, men til gengæld gjorde corona det sværere at styre priserne for blandt andet "bil med anhænger".

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Hvad billetkategorien "lav personbil" på færgen mellem Rønne og Ystad angår, ramte rederiet – så godt som – plet. Opgørelsen over årets priser viser således, at rederiet på denne kategori ramte blot 0,4 procent fra den fastsatte gennemsnitspris.

Men fordi corona drillede på andre kategorier, vil disse blive tilgodeset med billigere billetter på Bornholm i 2022. Opgørelsen viser, at det især har været svært at ramme prisen på bil med anhænger.

– Danmark lukkede ned i foråret og spolerede campingfolkets muligheder for at komme billigt til Bornholm. Da så samfundet åbnede hen over sommeren, var det nødvendigt at have højere priser på campingvognene for at sikre samme adgang til vogndækket for alle turister, forklarer Bornholmslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard, i pressemeddelelsen, som fortsætter:

Og da Danmark atter lukkede ned i efteråret 2020, var det for sent at gøre noget ved gennemsnitspriserne. Bil med høj anhænger kostede i 2020 i gennemsnit små 320 kroner i stedet for de 126,50, som skulle have været gennemsnittet over hele året.

Systemets skyld

Alt i alt er Bornholmslinjen dog tilfreds med årets gennemsnitspriser set i lyset af, at det har været nærmest umuligt at forudsige efterspørgsel og rejsemuligheder med ugentlige pressemøder med nye restriktioner – afløst af hjælpepakker, som skulle stimulere lysten til at tage færgen på ferie i Danmark.

De 4,8 millioner kroner sendes nu tilbage til Bornholm i form af billigere billetpriser i 2022. Det gøres ved at justere i priserne på netop de billetkategorier, hvor der er taget for høje priser.

Men hvorfor får de rejsende først glæde af pengene i 2022 og ikke i 2021?

Kommunikationschef i rederiet Jesper Maack:

– Det er sådan systemet er lavet, siger han til Bornholms Tidende.

– Vores fartplan og priser for 2021 bliver godkendt i Transportministeriet i september 2020, og sådan foregår det hvert år. På den måde kan man sige, at der bliver et års forsinkelse, men det gøres på den måde for at undgå, at vi lægger priser og fartplaner frem for et år, og så pludselig skal til at korrigere det, vi har meldt ud. De priser, vi har i år, er derfor også et udtryk for, hvor præcist vi ramte gennemsnitsprisen i 2019.

Dynamisk struktur

Når Jesper Skovgaard siger, at det var "nødvendigt at have højere priser på campingvognene for at sikre samme adgang til vogndækket for alle turister", kan det så oversættes til, at det var nødvendigt med høje priser for skræmme campingfolket væk?

– Campingvogne fylder jo rigtig meget, og de store campingvogntog kan hurtigt fylde et vogndæk op, og derfor er vi meget optaget af, når det er højsæson, og det er virkelig populært at komme til Bornholm, at vi sikrer, at vi for eksempel ikke har afgange, som stort set er fyldt op med campingvogne, siger Jesper Maack.

– Ikke fordi vi overhovedet har noget imod campister, de fylder bare på en helt anden måde end almindelige rejsende, og derfor bruger vi priserne til at få campisterne ud på nogle andre afgange end de allermest populære. Det er det, vi arbejder på rent prismæssigt – at sørge for at fordele efterspørgslen så godt som muligt på de forskellige afgange. Ellers risikerer vi for eksempel at få de meget populære lørdagsafgange fyldt op med campingvogne, og så ville vi stå med en masse mennesker, som ikke kunne komme afsted.

Det er det, der hedder den dynamiske prisstruktur?

– Ja, det er den, vi bruger til at regulere det, siger Jesper Maack.

– Og de billetkategorier, som de 4,8 millioner kommer fra, vil få gavn af pengene i 2022.

FÅ ABONNEMENT