Bornholmergrisens vej ud i verden støder imidlertid på flere barrierer. Dels er Bornholmergrisen fersk kød med begrænset holdbarhed under transport, dels er varemærket underkastet en række af de begrænsninger, som følger med indgåelsen af eksklusivaftaler. Coop har eneret på forhandlingen af Bornholmergrisen både i Danmark og i udlandet, og indtil nu har man ikke skønnet, at det var rentabelt at forsøge at komme ind på nabolandsmarkederne.
– Coop ligger også i Tyskland, Norge og Sverige. Men i Sverige køber man svensk. I Norge køber man norsk. De er meget nationalt orienterede. Vi danskere skiller os kraftigt ud ved, at 95 procent af det kød, vi spiser, er importeret, siger Brian Kofoed.
Han vil ikke udelukke, at aftalen med Coop på et tidspunkt skal genforhandles. Det virker især stødende på smågriseproducenten på St. Muregård, at Bornholmergrisen sjældent optræder på de bornholmske menukort.
– Vi må for eksempel ikke sælge dem engros til lokale restauratører på grund af ekslusivretten, og det er da ærgerligt, siger Brian Kofoed.
Samtidig indrømmer han, at netop den slags aftaler om eneret mod fast afsætning er fristende, når man står med et nyt produkt.