Ændret støjberegning åbner for mere boligbyggeri

Ændret støjberegning åbner for mere boligbyggeri
I mere end 10 år har helikopterlandingspladsen ved Bornholms Hospital været i brug. Det betyder, at der er nogle konkrete erfaringer at tage udgangspunkt i, når man skal se på støjgenerne fra landingspladsen. Det mener regionskommunen, som gerne vil ændre på, hvor stor en del af Rønne, der skal betegnes som støjbelastet. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| ABONNENT | 17. FEB 2021 • 18:13
Henrik Nielsen
Journalist
| ABONNENT
17. FEB 2021 • 18:13

UDVIKLING

Hvor meget larmer det, når en helikopter flyver til Bornholm og lander ved Bornholms Hospital for at hente en patient og flyve denne til København? Det spørgsmål har haft samme svar, siden kommunalbestyrelsen i oktober 2009 vedtog det kommuneplantillæg og den lokalplan, som gjorde det muligt at etablere en helikopterlandingsplads ved hospitalet. Men måske ændrer svaret sig snart.

Den kommunale administration har besluttet at kigge nærmere på de begrænsninger, støj fra helikopterbeflyvningen medfører, når det drejer sig om muligheden for at udlægge nye områder til boligbyggeri. Årsagen er, at regionskommunen oplever en øget efterspørgsel efter grunde til byudvikling med netop boliger i Rønne, blandt andet for enden af Sagavej i Rønne Syd, hvor kommunen aktuelt arbejder med at bane vej for et nyt boligområde.

Aktuelt ligger det område indenfor den zone, der er udpeget som støjbelastet. Det betyder, at der ikke kan bygges boliger, sådan som kommunen ønsker. Det kan en ændret beregning lave om på.

Faktiske erfaringer

Forklaringen er, at der er to forskellige måde at beregne støj på. Siden helikopterlandingspladsen blev anlagt i 2010, er regionskommunen gået ud fra det maksimale støjniveau. Derfor er store dele af Rønne er udpeget som støjbelastet.

Hovedparten af området er bebygget med boliger og industri eller udgøres af skov og fredet naturområde. Inden for området er der dog også nogle ubebyggede, ikke-lokalplanplanlagte arealer, der kunne være relevante til boliger, hvilket på nuværende tidspunkt er udelukket.

Mere end 10 år med helikopterbeflyvninger til og fra Bornholms Hospital betyder, at det er muligt, at tage udgangspunkt i de faktiske erfaringer. Det vil kommunen gøre ved at skifte fra det maksimale støjniveau til en beregnet genevirkning, der tager udgangspunkt i, hvor ofte helikopteren er i brug og hvornår på døgnet.

Den ændring vil betyde, at det støjbelastede område bliver mindre, og at området for enden af Sagavej og på ydersiden af de eksisterende løkker i Rønne Syd ligger udenfor området. Dermed bliver det muligt at bygge boliger.

Natlige flyvninger

Det maksimale støjniveau er relevant for de natlige flyvninger, idet kraftig støj om natten giver risiko for, at folk bliver vækket, når de sover. Det siger imidlertid intet om, hvor ofte den natlige støj vil forekomme. Det gør den beregnede genevirkning.

De konkrete erfaringer viser, at der årligt finder 20-30 natlige flyvninger sted ved Bornholms Hospital, og regionskommunen har været i telefonisk kontakt med Miljøstyrelsen for at få vejledning i, hvilken indflydelse det får på muligheden for at benytte den beregnede genevirkning. Af sagsbeskrivelsen til økonomi-, erhvervs- og planudvalgets seneste møde fremgår det, at Miljøstyrelsen har sagt, at 300 årlige flyvninger om natten over den vejledende støjgrænse vil få vægten til at hælde mod støjbelastet, mens 10 årlige flyvninger om natten over denne grænseværdi vil medføre en vurdering som ikke støjbelastet.

På den baggrund vurderer den kommunal administration, at kommunalbestyrelsen sagligt vil kunne begrunde, at 20-30 natlige flyvninger om året over den vejledende støjgrænse ikke bør medføre, at det pågældende område skal betegnes som støjbelastet.

Ingen klager

Hvis afgrænsningen af det støjbelastede areal alene sker med brug af den beregnede genevirkning, vil der således være mulighed for planlægning for nye boligområder på en del ubebyggede arealer i det sydlige Rønne. Det gælder området ved løkkerne, et areal ved Smedegårdsvej og måske også et areal ved Sagavej.

Som argumenter for at ændre på støjberegningen fremfører den kommunale administration, at civile lufthavne reguleres efter den beregnede genevirkning, samt at der må antages at være en udpræget accept af og forståelse for den samfundsmæssige betydning af flyvningerne til og fra Bornholms Hospital. Derfor opleves støjen formentlig mindre generende, end hvis der havde været tale om helikopterflyvninger uden den samme grad af samfundsmæssig relevans.

Bornholms Regionskommune har i øvrigt aldrig modtaget klager over støjen fra helikopterflyvningerne til og fra Bornholms Hospital, fremgår det.


På nuværende tidspunkt er hele det markerede område udpeget som støjbelastet på baggrund af det maksimale støjniveau. Indenfor zonen ligger en del ubebyggede områder, hvor det ifølge regionskommunen kunne være relevant at tillade boligbyggeri for at imødekomme en stigende efterspørgsel. Grafik: Christina Skovmose

 


Regionskommunen overvejer at ændre den metode, hvorpå støjpåvirkningen fra helikopterlandingspladsen ved hospitalet beregnes. Det vil gøre det støjbelastede område mindre og dermed åbne for boligbyggeri på nogle arealer, hvor det ikke er muligt i dag. Den kommunale administration har på nuværende tidspunkt ikke taget stilling til hvilken af værdierne på kortet, som bør anbefales. Grafik: Christina Skovmose


To slags støj

I beregninger af støjgener fra helikopterlandingspladsen opererer regionskommunen med to forskellige støjenheder.

• Maksimalt støjniveau (dB Amax)

fortæller, hvor der kan forekomme støj over et vist niveau, der kan betyde, at man bliver vækket om natten. Enheden tager ikke hensyn til, om det sker hver nat eller kun få gange om året, så uanset om der er få eller mange flyvninger, vil afgrænsningen af det støjbelastede areal være den samme. Det er denne enhed, der er anvendt som grundlag for kommuneplanens udpegning og afgrænsning af det støjbelastede areal i det sydlige Rønne.

• Beregnet genevirkning (dB LDEN)

er teoretisk beregnet og tager hensyn til støjens hyppighed, varighed og fordelingen på dag, aften og nat. Den udtrykkes i et abstrakt tal, der ikke beskriver nogen bestemt situation. Med brug af denne enhed vil mange flyvninger med et givent støjniveau forårsage, at et større areal vil blive støjbelastet, end hvis der er færre flyvninger med det samme støjniveau. Fordelingen af flyvninger på henholdsvis dag, aften og nat vil også indgå i den teoretiske beregning af genevirkningen. Mange natlige flyvninger vil således øge størrelsen af det støjbelastede areal, mens ingen natlige flyvninger vil reducere størrelsen.

Kilde: Brk.dk