Millionstrid mellem havn og færgeselskab bliver afgjort i år

Millionstrid mellem havn og færgeselskab bliver afgjort i år
Foto: Klaus Holsting
| ABONNENT | 23. MAR 2021 • 08:00
Jakob Nørmark
Journalist
| ABONNENT
23. MAR 2021 • 08:00

HAVN

Et tocifret millionbeløb er på spil mellem Rønne Havn og Molslinjen i en retssag om havnetakster mellem de to selskaber. De to parter havde i forrige uge lejlighed til at forklare sig foran en dommer i Sø- og Handelsretten.

Hovedforhandlingen med to sagkyndige dommere foregik over fire dage. Sagen er nu optaget til dom, som vil blive afsagt i begyndelsen af maj. Inden dommen offentliggøres vil de to selskaber få teksten til gennemsyn af hensyn til forretningshemmeligheder, skriver dommer Peter Juul Agergaard.

Rønne Havn indbragte i 2018 Rederiet Færgen for Sø- og Handelsretten, fordi færgeselskabet efter en takstændring fortsatte med at betale den gamle takst.

Som storkunde får færgerederiet en stor mængderabat på havnetaksten. Rønne Havns bestyrelse besluttede for nogle år siden at mindske rabatten for at kunne hensætte flere penge til fremtidige investeringer i havnens infrastruktur. Foruden havneudvidelsen i 2019 har Rønne Havn blandt andet planer om at forlænge bølgebryderen og udvide ved Kanondalen.

Havnen begyndte at hæve priserne ved indgangen af 2018, mens Danske Færger A/ S stadig varetog færgedriften. Selskabet afviste at betale de nye havnetakster og fortsatte med at afregne med en betaling på det hidtidige niveau. Samme år i september trådte det igangværende udbud i kraft, og Molslinjen overtog sejladsen. Halvanden måned senere blev Danske Færger A/ S opkøbt af Molslinjen, der dermed overtog den eksisterende tvist med Rønne Havn A/ S.

Konflikten mellem havnen og rederiet blev offentligt kendt for to år siden. Dengang oplyste Færgen, at havnens fakturering var steget med 159,4 procent, hvilket konkret betød, at rederiet på årsbasis skulle betale 14,3 millioner kroner mod tidligere 5,5 millioner kroner til Rønne Havn.

Hverken Molslinjen eller Rønne Havn ønskede sidste år at gå i detaljer om takstsagen, der har været indbragt for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som i 2019 afslog at behandle sagen. Rønne Havn oplyser, at havnedirektør Thomas Bendtsen ikke vil udtale sig, før der falder dom i Sø- og Handelsretten.

Også en anden retssag mellem de to parter, forventes at blive afgjort i løbet af 2021. Sagen handler om, hvilke forpligtelser Danske Færger havde ved ophøret af kontrakten i forhold til genetablering og restfinansiering af anlæg i havnen. Første stik gik til Rønne Havn i byretten sidste sommer, men rederiet ankede sagen til landsretten. I havnens årsrapport, der blev offentliggjort i sidste uge, står der, at det er ”ledelsens forventning at Rønne Havn A/S i 2021 får afsluttet de igangværende retssager med et tilfredsstillende resultat”.

I samme ombæring nævnes det, at havnens ledelse i år planlægger at kunne udvide havneområdet ved at indlemme ”det tidligere lossepladsareal neden for Galløkken”, ligesom det forventes, at etape to fra havnens masterplan, der er midt i en udbudsproces, vil skride frem og følge ”den definerede procedure, plan og rammesætning”, som der står i årsrapporten.

”Det er således også forventningen, at selskabet fortsætter det gode samarbejde med Bornholmslinjen til gavn for færgebetjeningen, men også at forskellige arbejder med reetablering af forældet og ikke benyttede anlæg igangsættes”, skriver havneledelsen endvidere.