Havnen begyndte at hæve priserne ved indgangen af 2018, mens Danske Færger A/ S stadig varetog færgedriften. Selskabet afviste at betale de nye havnetakster og fortsatte med at afregne med en betaling på det hidtidige niveau. Samme år i september trådte det igangværende udbud i kraft, og Molslinjen overtog sejladsen. Halvanden måned senere blev Danske Færger A/ S opkøbt af Molslinjen, der dermed overtog den eksisterende tvist med Rønne Havn A/ S.
Konflikten mellem havnen og rederiet blev offentligt kendt for to år siden. Dengang oplyste Færgen, at havnens fakturering var steget med 159,4 procent, hvilket konkret betød, at rederiet på årsbasis skulle betale 14,3 millioner kroner mod tidligere 5,5 millioner kroner til Rønne Havn.
Hverken Molslinjen eller Rønne Havn ønskede sidste år at gå i detaljer om takstsagen, der har været indbragt for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som i 2019 afslog at behandle sagen. Rønne Havn oplyser, at havnedirektør Thomas Bendtsen ikke vil udtale sig, før der falder dom i Sø- og Handelsretten.
Også en anden retssag mellem de to parter, forventes at blive afgjort i løbet af 2021. Sagen handler om, hvilke forpligtelser Danske Færger havde ved ophøret af kontrakten i forhold til genetablering og restfinansiering af anlæg i havnen. Første stik gik til Rønne Havn i byretten sidste sommer, men rederiet ankede sagen til landsretten. I havnens årsrapport, der blev offentliggjort i sidste uge, står der, at det er ”ledelsens forventning at Rønne Havn A/S i 2021 får afsluttet de igangværende retssager med et tilfredsstillende resultat”.
I samme ombæring nævnes det, at havnens ledelse i år planlægger at kunne udvide havneområdet ved at indlemme ”det tidligere lossepladsareal neden for Galløkken”, ligesom det forventes, at etape to fra havnens masterplan, der er midt i en udbudsproces, vil skride frem og følge ”den definerede procedure, plan og rammesætning”, som der står i årsrapporten.