Pias tur hjem fra arbejde tog hele dagen: 'Jeg har ikke været så forsinket før'

Pias tur hjem fra arbejde tog hele dagen: 'Jeg har ikke været så forsinket før'
Pia Engell Winthers børn ventede hjemme i Vestermarie. Eget foto
TRAFIK | Søndag 17. november 2024 • 15:30
TRAFIK | Søndag 17. november 2024 • 15:30

Pia Engell Winthers tur hjem fra arbejde med flyet gik ikke som planlagt. Flyet skulle efter planen være afgået fra København klokken 10.50, men det havde angiveligt tekniske problemer. Først ved 22.30-tiden blev kursen sat mod Bornholm. Det er jo ikke, fordi DAT kun har ét fly, siger Pia Engell Winther.

Da Pia Engell Winther ankom til gaten i Københavns Lufthavn lørdag formiddag, havde hun ikke regnet med, at der skulle gå cirka 12 timer, før flyet rullede ud af startbanen og satte kursen mod Bornholm.

– Jeg har ikke været så forsinket før, siger Pia Engell Winther.

Hun pendler i gennemsnit fra Vestermarie to gange om ugen til sit arbejde ovre, og var således på vej hjem fra arbejde med en billet i hånden til flyet klokken 10.50. Men den afgang blev først forsinket og sidenhen aflyst.

– Vi sad jo og ventede lidt, fordi der ikke var nogen, der vidste noget. Ground handling-manden fra Menzies fik ikke ret meget at vide, så han henledte til, at vi måtte kontakte DAT på mandag, fortæller Pia Engell Winther, efter hun kom hjem til Bornholm sent lørdag aften.

– Det er også det, der er irriterende ved DAT: Der er ikke en voksen, der har en telefon. De lukker fredag klokken 16, og så kommer de mandag morgen, så der er ingen, der kan få kontakt til dem, tilføjer hun.

Mange gav op

På grund af DATs få flyvninger i selskabets weekend-fartplan på ruten mellem Bornholm og København, var der kun én anden mulighed for at komme afsted - om eftermiddagen klokken 15.15.

– Vores første fly blev aflyst, og så blev vi ombooket til det fly, der først skulle afgå om eftermiddagen. Ret hurtigt forsinkede de 15.15-flyveren til klokken 20.20 og lavede en ny check in-tid, så vi kunne forlade lufthavnen og komme tilbage til den nye check in-tid, som var klokken 19.30, fortæller passageren.

– Jeg har heldigvis noget familie i København, som jeg kan være sammen med, men det er ikke nødvendigvis alle, der har det - og så spændende er Københavns Lufthavn heller ikke. Så der var mange, der gav op. Selvom de havde slået to afgange sammen, var vi færre, der fløj hjem med det sene fly, end vi havde været ved check in-skranken om formiddagen.

Ifølge data fra hjemmesiden Flightradar24, hvor man kan følge flyenes placering i realtid og få data om tidligere flyvninger, afgik flyet fra Københavns Lufthavn klokken 22.36. Flyet landede knap en halv time senere på Bornholm klokken 23.05 - mere end 12 timer efter, passagererne ankom til Københavns Lufthavn.

Passagerne i Bornholms Lufthavn måtte også have en stor portion tålmodighed med sig lørdag. De skulle have været med flyet mod København klokken 9.40. Afgangen blev aflyst, ligesom returafgangen fra København, og passagererne kom dermed først afsted klokken 21.25, hvorefter flyet landede klokken 21.53.


Ifølge data fra Flightradar24 var det dette fly, der sent lørdag aften fløj fra Bornholm til København og tilbage igen med stor forsinkelse. Her fotograferet søndag ved middagstid under landing. Foto: William Sonne Kaalø

 

Efterspørger mere information

Det var først, da Pia Engell Winther kom om bord på flyet i hovedstaden, og nogle passagerer rettede henvendelse til DATs personale, at hun fik information om årsagen til den store forsinkelse.

– Det var en teknisk fejl på flyveren, der skulle afgå fra Bornholm, som vi skulle retur med. Så skulle de jo have en flymekaniker til Bornholm, men han kunne ikke komme over, for færgen sejlede jo ikke (på grund af blæsevejret, red.). Men det kunne de jo bare have sagt i stedet for, at man bare går og venter og ikke ved, hvad der sker.

Så du kunne godt tænke dig lidt mere information fra flyselskabet?

– Ja. Sådan er det jo altid.

At der ikke er noget information?

– Ja, at der ikke er ret meget information i hvert fald, siger Pia Engell Winther.

'Det er ret sårbart'

Samlet set mener hun, at det i går var lidt, som det plejer, når der er store forsinkelser på flyruten: Man sidder og venter og ved ikke rigtig, om man skal det eller det andet, siger hun.

– Man er ikke i tvivl om, at de gerne vil spare så mange penge som overhovedet muligt. Det kan jeg også godt forstå. Men det er ikke sådan, at man føler sig særligt prioriteret. Det er jo ikke, fordi DAT kun har ét fly.

De plejer jo at flyve med to fly på ruten?

– Ja, og så har de jo andre fly. Det er igen økonomi, og så skal vi sidde og vente. Det er jo det samme hver eneste gang, siger Pia Engell Winther.

Mener du, man skal prioriteres på en anden måde, da der er tale om flyvninger til og fra Bornholm, som jo er geografisk isoleret?

– Jeg synes i hvert fald, det er ret sårbart. Deres nye rutefrekvens gør weekenden ret sårbar, må man sige. Jeg er med i bestyrelsen for nogle frivillige foreninger - blandt andet Vestermarie Rideklub. Vi havde afslutning på årets dressurstævne, hvor vi skulle have haft en dommer ovrefra, som skulle komme og hjælpe os. I forvejen er det megasvært med den frekvens, og så kom der i går ikke lige nogen dressurdommer, og så måtte vi ringe rundt til alle mulige for at høre, om de kunne smide, hvad de havde i hænderne for at hjælpe, fortæller Pia Engell Winther.

Intet svar fra DAT

Én ting var dog bedre lørdag end det plejer at være ved forsinkelser, fortæller hun.

– Man plejer at sidde og vente, vente og vente i lufthavnen. At de i det mindste aflyste flyet, da de kunne se, at den ikke kom afsted fra Bornholm, var bedre, så vi fik lov til at forlade lufthavnen. Jeg har prøvet at skulle med et fly klokken 13 og så være tvunget til at sidde og vente i lufthavnen til klokken 21.

Bornholms Hospital bruger flittigt flyruten til transport af patienter og personale. Hospitalets pressechef oplyser dog, at hospitalet ikke er blevet kontaktet af patienter, der ikke er kommet afsted lørdag. Hospitalet har heller ikke kendskab til, at personalerejser skulle være påvirket.

Tidende har søndag stillet flyselskabet DAT en række spørgsmål om lørdagens trafikale situation. Blandt andet om årsagen til forsinkelserne, hvorfor selskabet ikke satte et andet fly ind på ruten og hvorfor passagererne ikke tidligere blev informeret om årsagen til forsinkelserne.

DAT har dog ikke mulighed for at svare på spørgsmålene søndag, oplyser kommerciel direktør Robert Rungholm, der i stedet vil følge op på sagen mandag.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT